Haal zoveel mogelijk uit je bedrijf met onze tips!

Tips

Bij het runnen van een succesvol bedrijf komen vaak veel verschillende zaken aan bod. We geven je graag een aantal bruikbare tips waarmee je kunt zorgen dat je zoveel mogelijk uit je bedrijf haalt. Denk hierbij aan tips waarmee je meer rust krijgt als ondernemer, over hoe je je medewerkers kunt motiveren en over de organisatie van je bedrijf.

Tip december

Een medewerker is met betrekking tot zijn eigen functie een specialist. Hij weet wat er speelt op dat gebied. Neem dit serieus.

Lees ons blog over eigenaarschap bij medewerkers.

Tip november

Verschillende afdelingen binnen een bedrijf vormen soms een eigen eilandje. Er is dan weinig communicatie tussen de afdelingen en soms weten ze van elkaar niet precies wat ze doen. Laat daarom afdelingen met elkaar in contact komen, zodat er gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Lees ons blog over interne communicatie.

Tip Oktober

Een medewerker die zijn werkzaamheden niet goed uitvoert is niet per se onwillig. Het gebeurt regelmatig dat een medewerker die niet goed presteert niet goed snapt wat hij moet doen. Het is verstandig om voordat je besluit dat een medewerker onwillig is, te kijken of er onbegrip is. Snapt de medewerker waarom en hoe hij zijn taken moet doen? Is hij goed ingewerkt en weet hij hoe hij bijdraagt aan het geheel?

Lees ons blog over het aansturen van een team.

Tip September succes vieren

Laat iedereen weten hoe hij of zij heeft bijgedragen aan het succes, benoem dit en spreek je waardering uit. Het organiseren van een teamuitje of een barbecue in de zomer draagt ook bij aan een hecht team.

Lees ons blog over bedrijfscultuur.

Tip Augustus

Jouw effectieve persoonlijke communicatie wordt enorm beïnvloed als je een gesprek ingaat met bevooroordeelde blik. Wees er op z’n minst bewust van, zodat je ervoor kan zorgen dat het geen invloed heeft.

Lees ons blog over effectieve persoonlijke communicatie.

Tip Juli

Bepaal voor jezelf welke uren van de dag je het meest productief bent. Plan op deze uren de taken waar je de meeste concentratie voor nodig hebt. Plan voor de uren dat je minder productief bent de resterende taken.

Lees ons blog over productiviteit verhoging.

Tip Juni

Je kan de verantwoordelijkheid van medewerkers verhogen door medewerkers te laten meedenken met de invulling van hun functie. Zorg dat de bedrijfsdoelstellingen duidelijk zijn en hoe een medewerker vanuit zijn functie daaraan bijdraagt. Laat de medewerker vervolgens zelf nadenken over hoe hij of zij hier invulling aan wil geven.

Lees ons blog over het verhogen van verantwoordelijkheid bij medewerkers.

Tip mei

Als ondernemer is het belangrijk dat je ‘nee’ kan zeggen. Niet alles wat er binnenkomt moet door jou gedaan worden. Wees selectief in de vragen waar je ‘ja’ op zegt. Verzoeken kunnen vaak gemakkelijk door medewerkers gedaan worden. Uiteraard zal je tijd moeten maken voor financiële beslissingen en het bepalen van de strategie, maar laat operationele verzoeken door medewerkers doen.

Lees ons blog over meer rust als ondernemer.

Tip kritiek

Als een bepaalde reactie of mail je boos maakt, wacht dan even met reageren tot het iets gezakt is. Bepaal vervolgens of de kritiek gefundeerd is. Als het bericht in geen enkel opzicht gefundeerd is, kies er dan voor om het afdoende af te handelen of verwijder het.

Lees ons blog over omgaan met kritiek als ondernemer.

Tip leren

Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je bij blijft. Er zijn continu veranderingen in de markt, de klantvraag kan in de loop van de tijd veranderen, wet- en regelgeving verandert enz. Succesvol ondernemen houdt dus ook in dat je je als ondernemer blijft ontwikkelen.

Lees ook ons blog over succesvol ondernemen.

Tip deadlines

Lukt het niet om jezelf aan je eigen afspraken te houden? Breng jezelf er dan toe om je eigen deadlines daadwerkelijk na te komen. Ook kan je aan een ander vragen jou aan deze deadline te houden. Gebruik dit ook bij medewerkers.

Lees ook ons blog over beslissingen nemen.

Tip plannen

Als het herkenbaar is dat je het kantoor binnenloopt en je gelijk bezig bent met de taken en vragen die op je af komen, kan het handig zijn om in het vervolg je dag voor te bereiden. Hierdoor kan je makkelijker onderscheid maken tussen zaken die prioriteit hebben en zaken die op je af komen, maar minder belangrijk zijn.

Lees ons blog voor meer tips als je te druk bent.

Leiderschap tip plichtsbesef

De belangrijkste motivator is plichtsbesef.

Lees ook ons blog over het motiveren van medewerkers.

Leiderschap tip motiveren

Ga niet voorbij aan degene die verantwoordelijk is voor bepaalde werkzaamheden.

Lees ook ons blog over welke fouten je als leidinggevende moet voorkomen.

Leiderschap tip beslissingen nemen

Maak een functie interessanter door medewerkers beslissingen te laten nemen en problemen op te laten lossen.

Lees ook ons blog over het verhogen van verantwoordelijkheid bij medewerkers!

Leiderschap tip verantwoordelijkheid

Laat je medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor het gebied en de gevolgen van hun werk.

Lees ook ons blog over leidinggeven!

Tip van de maand december

De meest rechtstreekse manier van het observeren in een bedrijf gebeurt met statistieken en grafieken. Deze meten namelijk wat er is gedaan. Als ondernemer is het dus goed om gebruik te maken van statistieken om sturing te geven aan de organisatie.

Lees ook ons blog over sturing geven aan je bedrijf!

Tip van de maand november

Steeds meer mensen zoeken eerst succesverhalen en reviews van een product of dienst op, voordat ze overgaan tot aankoop. Op deze manier krijgt iemand een beeld van het bedrijf en de producten.

Lees ook ons blog over het gebruik van succesverhalen en reviews!

Tip van de maand oktober

Zorg ervoor dat je ook in onzekere tijden actief blijft met het werken aan de toekomst. Maak plannen, werk ze uit en blijf bezig met het creëren aan de toekomst van jezelf, je familie, je bedrijf enzovoort.

Lees ook ons blog over ondernemen in onzekere tijden!

Tip van de maand september

Als je als werkgever medewerkers de kans biedt om zich verder te ontwikkelen, is de kans groter dat medewerkers blijven. Medewerkers waarderen het als er ruimte is om zichzelf te ontwikkelen. Als dit niet mogelijk is bestaat de kans dat medewerkers niet voldoende uitgedaagd worden en zelfs verveeld raken.

Lees ook ons blog over het ontwikkelen van medewerkers!

tip van de maand augustus

Hoe duidelijker het doel is, hoe groter de kans is dat je het doel ook daadwerkelijk behaalt. Zorg er daarom voor dat het doel concreet is. Een vaag doel zorgt voor verwarring, terwijl een concreet doel ervoor zorgt dat je je in een specifieke richting beweegt.

Lees ook ons blog over doelen bereiken!

tip van de maand juli

Benoem iets wat die specifieke medewerker goed heeft gedaan. Benoem zijn bijdrage. Hiermee laat je iemand weten dat je ziet hij heeft gedaan en hoe hij heeft bijgedragen en dat je dit waardeert.

Lees ook ons blog over waardering uitspreken!

Tip van de maand juni

Zet je telefoon op stil of zet hem helemaal uit. Door steeds je mobiel te pakken bij elk berichtje wat binnenkomt, laat je de ander merken dat wat hij te zeggen heeft minder belangrijk is.

Lees ook ons blog over goed luisteren!

 

Tip van de maand mei

Zo zorg dat je maar één keer tijd aan een taak hoeft te besteden. De tweede keer dat je er naar kijkt, moet je eerst kijken waar je gebleven was en wat je precies moest doen. Dit kost extra tijd. Daarnaast blijven niet-afgeronde taken in je hoofd zitten.

Lees ook ons blog over productiviteit verhoging!

tip van de maand april

Met een bevestiging laat je merken dat je de ander gehoord hebt. Een simpel knikje of een glimlach kan al voldoende zijn. Op deze manier laat je merken dat je de communicatie van de ander ontvangen hebt.

Lees ook ons blog over een goed luisteren!

tip van de maand maart

Een organiseerbord laat het proces zien waar het bedrijf doorheen gaat op het gebied van organiseren. Het laat stap voor stap zien hoe een product tot stand komt en hoe het vervolgens bij de klant komt. Een goede organisatiestructuur zorgt ervoor, ook als de organisatie groeit, dat het werk efficiënt blijft verlopen.

Lees ook ons blog over een goede organisatiestructuur!

tip van de maand februari

Over het algemeen werkt het motiveren met geld maar voor een korte periode. Het zorgt voor een tijdelijke opleving in motivatie, maar dit is niet blijvend. Erkenning, goedkeuring en waardering zijn vaak veel waardevoller.

Lees ook ons blog over medewerkers motiveren!

Tip van de maand januari

Notificaties trekken de aandacht en halen je uit je concentratie. Zet daarom de notificaties op je telefoon en van je e-mail uit. Bepaal zelf wanneer je je berichten beantwoordt en sta niet toe dat je door elk binnenkomend bericht gestoord wordt.

Lees ook ons blog over efficiënter werken!

Wil je meer tips en inspiratie ontvangen? Schrijf je dan gelijk in!

Onze beoordeling
9,6