Blogs

Beslissingen nemen en knopen doorhakken. Pak twijfel aan als ondernemer

Beslissingen nemen is voor veel ondernemers iets wat ze dagelijks doen. Bij moeilijke beslissingen bestaat de kans dat er twijfel ontstaat waardoor en geen beslissing genomen wordt. In dit artikel lees je onder andere het belang van actie ondernemen, hoe je deadlines gebruikt en wat het effect is van uitstel bij het nemen van een beslissing.

Beslissingen nemen en actie

Het nemen van een beslissing gaat hand in hand met het ondernemen van actie. Zo lang er geen knoop wordt doorgehakt, wordt er geen actie ondernomen. Pas als iemand zegt ‘dit gaan we doen’, vereist dat ook om vervolgens daadwerkelijk werk te gaan verrichten.

‘’Iemand die zichzelf toestaat geen beslissing te nemen, zal niet in actie komen’’

Zolang iemand het nemen van een besluit uitstelt, zal hij of zij dus niet in actie komen en zal er niet gehandeld worden. Het belang van iets doen en handelen is enorm. Pas als je daadwerkelijk iets doet, zal er iets veranderen. Met twijfelen en niks doen kom je niet in actie.

Voorkom uitstel van beslissingen

Moet er een beslissing genomen worden? Doe het nu gelijk. Zoek de gegevens op die je nodig hebt en neem de beslissing.

Het uitstellen zorgt er allereerst voor dat er niks gebeurt. Daarnaast heb je er dubbel werk aan als je iets voor de tweede keer moet bekijken. Laat staan als je iets voor de derde of vierde keer bekijkt.

Eén van de beste manieren om je werk te halveren is het niet tweemaal te doen. Dit geldt niet alleen voor het nemen van beslissingen, maar ook voor het uitvoeren van taken, het lezen en beantwoorden van mails enz. Als je iets voor een tweede keer bekijkt, heb je er dubbel werk aan.

Voorkom dat je grip verliest op de situatie

Een ander gevolg van het uitstellen van het maken van een beslissing, is dat je de grip op de situatie verliest. Door geen beslissing te nemen en niet over te gaan tot actie leg je ‘het lot’ van de situatie in handen van anderen.

Denk bijvoorbeeld aan een mooie auto die je ziet staan bij een autobedrijf. Je maakt een praatje met de dealer en de prijs is ook nog eens goed, maar toch twijfel je. Een paar dagen later zie je de auto weer staan, maar neem je nog geen beslissing. Weer een paar dagen later is de auto helaas verkocht aan iemand anders. Doordat je geen beslissing hebt kunnen maken is iemand anders je helaas voor geweest met het kopen van de auto.

Maak gebruik van deadlines

Een deadline is het uiterste tijdstip waarop iets gedaan moet zijn (Van Dale). Het maakt niet uit of dit gaat over het nemen van een beslissing, het uitvoeren van een bepaalde taak, het voeren van een gesprek, het bellen van een klant of het beantwoorden van e-mails. Zet er een deadline op en houd je hieraan.

Lukt het niet om jezelf aan je eigen afspraken te houden? Dan ben jijzelf degene die daar wat aan kan doen. Breng jezelf ertoe om je eigen deadlines daadwerkelijk na te komen. Ook kan je aan een ander vragen jou aan deze deadline te houden.

Gebruik dit ook bij medewerkers. Zet een deadline voor alles wat te lang duurt. Maak met de medewerker de afspraak wanneer het project af is en houd hem of haar daaraan. Vraag aan de medewerker wanneer het project af is. Laat de medewerker hier zelf over nadenken. Het heeft geen zin om deadlines op te dringen.

besluit nemen

Perfectionisme en beslissingen nemen

Voor elke beslissing die je neemt heb je informatie nodig. Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en neem op basis van deze gegevens vervolgens je besluit. Eindeloos afwegingen maken zorgt er niet voor dat je een betere beslissing neemt. Uiteraard moet je voldoende gegevens hebben, maar door daarna actie te ondernemen, komen er nieuwe gegevens aan bod die je anders niet had kunnen voorzien. Op basis van deze nieuwe informatie kan je natuurlijk ook weer bijsturen.

Het heeft dus geen zin om eindeloos plannen te maken en vervolgens niks te doen. Neem een besluit, handel daarnaar, stuur bij als dat nodig is.

80/20 regel

Beslissingen nemen kan je makkelijker maken door de 80/20 regel te gebruiken. De 80/20 regel zegt dat 80% van de uitkomsten worden verklaard door 20% van de oorzaken. Als je deze regel betrekt op het nemen van beslissingen, kan je stellen dat 80% van de informatie die je nodig hebt, wordt verzameld in 20% van de tijd. Met de overige 20% ben je dus veel langer bezig. Hoewel deze regel niet waterdicht is, is het wel een handig handvat.

Raak niet verzand in details

De kans is groot dat je verzand raakt in details als je eindeloos blijft zoeken naar informatie om je beslissing te nemen. Voorkom dit door actie te ondernemen en bij te sturen als dat nodig is.

Heb je het als ondernemer veel te druk? Bekijk dat dit artikel: Meer rust als ondernemer