Succesvol ondernemen
Om succesvol te kunnen ondernemen moet je een aantal standaard zaken op orde hebben. Je moet natuurlijk een product of dienst hebben dat een probleem van een klant kan oplossen. Het product moet geproduceerd en geleverd worden. Om dit te doen moet een groep medewerkers aangestuurd worden en om het geheel draaiende te houden moet alles gefinancierd worden. Maar wat is nog meer belangrijk?
Wellicht ben je de afgelopen jaren hard gegroeid en loop je nu tegen een aantal problemen aan of je bent al jaren ondernemer en zoekt naar mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen. In dit artikel vind je verschillende aandachtspunten met betrekking tot succesvol ondernemen.
Bepaal wat voor jou succes is
Allereerst is het verstandig om te bepalen wat voor jou ‘succes’ is. Waar werk je op lange termijn naartoe en wat wil je bereiken? Wil je zoveel mogelijk klanten helpen met jouw producten? Is je doel om financieel onafhankelijk te worden? Vind je het ondernemen simpelweg gewoon heel leuk en haal je er veel plezier uit? Vind je het leuk om een team met competente medewerkers op te bouwen en haal je daar energie uit?
Bepaal wat ‘succes’ voor jou is. Waarom ben je gaan ondernemen?
Strategie bepalen voor succesvol ondernemen
Met een strategie bepaal je waar je op de lange termijn naartoe werkt. Op basis hiervan ga je bepalen wat er op tactisch en operationeel niveau allemaal moet gebeuren. Als je weet wat het doel op de langere termijn is van jouw bedrijf, kan je veel makkelijker bepalen wat er gedaan moet worden.
Ondernemers die meer ideeën dan tijd hebben, kunnen de neiging hebben om zich keer op keer ergens op te storten, zonder dat het voorgaande project succesvol was afgerond. Daarom heeft succesvol ondernemen voor een deel ook te maken met weten wat je niet moet doen.
Vanuit de strategie terugwerken
Als je weet waar je op lange termijn naartoe werkt, kan je terugwerken wat daar allemaal voor gedaan moet worden. Werk dit helemaal uit tot aan de dagelijkse werkzaamheden van jouw medewerkers. Wat doen zij elke dag wat ervoor zorgt dat het bedrijf zijn doelstellingen behaald? Als dit volledig met elkaar in overeenstemming is, bereik je veel sneller de doelen die je hebt gesteld.
Zorg voor een goede structuur
Om succesvol te kunnen ondernemen is het verstandig om een duidelijke organisatiestructuur neer te zetten. Zorg dat de medewerkers precies weten waar zij voor verantwoordelijk zijn. Zorg er ook voor dat zij weten waar de collega’s voor verantwoordelijk zijn. Dit geeft duidelijkheid.
Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel: Organisatiestructuur
Ondernemer of manager?
Het komt nog al eens voor dat naarmate een bedrijf groeit, de ondernemer meer een manager wordt. Naarmate er meer personeelsleden bijkomen, is er meer aansturing nodig. Deze taken komen in eerste instantie bij de ondernemer terecht. Een deel van de ondernemers vindt het managen van het bedrijf echter minder leuk.
Ga daarom bij jezelf na waar je als ondernemer goed in bent en wat je leuk vindt. Neem vervolgens de juiste medewerkers aan om die taken op te pakken waar jijzelf minder goed in bent. Als je het niet voor elkaar krijgt om deze taken bij medewerkers neer te leggen, dan zal je altijd met deze taken blijven zitten.
Succesvol ondernemen en delegeren
Succesvol ondernemen betekent voor een deel ook de juiste taken delegeren. Als je dit niet doet, blijft het bedrijf grotendeels afhankelijk van jou. Delegeer daarom taken en verantwoordelijkheden aan medewerkers.
Het delegeren van taken gaat in 2 fasen: fase 1 en fase 2. In het kort houdt fase 1 in dat je iemand inwerkt en de verantwoordelijkheid nog bij jou ligt. In fase 2 draag je de taken en verantwoordelijkheden over. In deze fase houd je alleen nog toezicht en zorg je dat het werk gedaan wordt.
Wil je meer weten over delegeren, fase 1 en fase 2? Lees dan Taken delegeren
Omgaan met kritiek
Iedereen die besluit zijn ‘hoofd boven het maaiveld uit te steken’ krijgt ermee te maken: kritiek. Er zijn altijd mensen die het niet kunnen hebben als het goed met iemand gaat. Succesvol ondernemen betekent ook dat je te maken krijgt met deze kritiek. Mensen vinden ‘dat je te veel werkt’, ‘dat je te veel geld hebt’, ‘dat je alleen maar met je bedrijf bezig bent’. Ze vragen je ‘goed is toch goed genoeg?’, ‘ben je niet tevreden met wat je hebt?’ enz.
Ondanks dat het lastig kan zijn om met kritiek om te gaan, mag het geen reden zijn om minder succesvol en minder ambitieus te worden. Het enige wat je hier aan kan doen, is zorgen dat het in alle opzichten goed met je blijft gaan. Zorg dat het goed gaat met jezelf, het bedrijf, de medewerkers, je familie enz. Als jij ervoor blijft zorgen dat het goed gaat, haken de mensen met kritiek uiteindelijk af.
Tips succesvol ondernemen
We hebben nog enkele tips voor je op een rijtje gezet met betrekking tot succesvol ondernemen:
Waan van de dag
Voorkom dat je elke dag in de waan van de dag zit en alleen reageert op alles wat er op je afkomt. Hoewel het natuurlijk soms nodig is om problemen die ontstaan zijn direct op te lossen, zou het niet zo moeten zijn dat deze problemen elke dag bepalen waar je mee bezig bent.
Als je elke dag alleen maar bezig bent met alles wat er op je afkomt, houd je geen tijd over om voor de lange termijn verder te bouwen aan het bedrijf.
Sparringpartner
Ondernemen kan soms eenzaam zijn. Je neemt zelf alle beslissingen, zet zelf de strategie uit, je stuurt een groep mensen aan, je doet veel alleen. Daarom kan het verstandig zijn om een sparringpartner te hebben. Iemand die buiten jouw bedrijf staat en van tijd tot tijd met jou in gesprek gaat over het bedrijf.
Werk je in of aan je bedrijf?
Er zit een verschil tussen ‘in’ en ‘aan’ je bedrijf werken. Als je ‘in’ je bedrijf werkt, ben je voornamelijk bezig met operationele werkzaamheden. Dit zijn de dagelijks terugkerende taken. Als je ‘aan’ je bedrijf werkt, ben je met de lange termijn bezig. Denk aan het uitzetten van de strategie en bepalen waar je met het bedrijf heen wilt.
Het kan zijn dat je door de drukte voornamelijk ‘in’ het bedrijf werkt. Als dit voor een korte periode het geval is, moet dat natuurlijk geen probleem zijn. Als dit echter weken achter elkaar het geval is, kom je er niet aan toe om te bepalen waar het bedrijf heen gaat.
Wil je hier meer over weten? Lees dan Werk jij in of aan je bedrijf?
Geen tijd = geen prioriteit
Als je ergens geen tijd voor hebt, betekent dat het op dat moment geen prioriteit heeft. Als je altijd te druk bent en weinig tijd hebt, is het verstandig om eens na te gaan wat prioriteit heeft én wat niet. Succesvol ondernemen houdt ook in dat je tegen bepaalde dingen ‘nee’ zegt.
Heb je vaak geen tijd? Lees dan dit artikel: Altijd te druk
Zonder discipline niet succesvol ondernemen
Als je succesvol wilt ondernemen is het belangrijk om gedisciplineerd ergens aan te kunnen blijven werken. Er is enorm veel afleiding en alles vraagt aandacht. Het is aan jou om een doel te stellen en daar onverstoord naartoe te werken.
Blijf leren
Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat je bij blijft. Er zijn continu veranderingen in de markt, de klantvraag kan in de loop van de tijd veranderen, wet- en regelgeving verandert enz. Succesvol ondernemen houdt dus ook in dat je je als ondernemer blijft ontwikkelen. Op deze manier blijf je bij.
Overkomt ‘het’ je of heb je het zelf in de hand?
Er zit een enorm verschil in het gezichtspunt dat alles je overkomt of dat je zelf in de hand hebt wat er gebeurt. Een ondernemer die denkt dat alles hem overkomt, is veel minder geneigd om actie te ondernemen om zijn situatie te verbeteren. ‘Het overkomt hem namelijk toch wel’ in zijn ogen. Iemand die het gezichtspunt heeft dat hij het zelf in de hand heeft, zal veel sneller actie ondernemen om de dingen te doen die nodig zijn om zijn doelen te bereiken.
Wil je meer weten over het realiseren van doelen? Lees dan bedrijfsdoelstellingen behalen