Maak jij gebruik van succesverhalen en reviews?
Steeds meer mensen zoeken eerst succesverhalen en reviews van een product of dienst op, voordat ze overgaan tot aankoop. Op deze manier krijgt iemand een beeld van het bedrijf en de producten. Positieve beoordelingen geven potentiële klanten vertrouwen en negatieve beoordelingen nemen dit vertrouwen juist weg. In dit artikel vind je waarom het nog meer belangrijk is om succesverhalen te verzamelen, hoe je deze kan gebruiken en hoe je om kan gaan met negatieve reviews.
De kans is groot dat je zelf ook gebruik maakt van ervaringen van anderen om een product of dienst te beoordelen. Denk aan het boeken van een kamer via Booking.com. Heeft een hotel voornamelijk positieve ervaringen dan geeft dat vertrouwen. Hetzelfde geldt voor een reserveren van een restaurant.
Vaak kijken potentiële klanten eerst online voordat zij een bedrijf benaderen. Als iemand zijn huis wilt laten verbouwen, een tuin wil laten aanleggen of online iets wilt kopen bij een onbekende webshop. Mensen zoeken vaak eerst naar ervaringen van anderen.
Wat zijn de voordelen van succesverhalen en reviews?
Uiteraard is een belangrijk aspecten van het verzamelen van succesverhalen dat het vertrouwen geeft aan mensen die nog geen klant zijn. Om een goed beeld te krijgen van jouw bedrijf kijken ze naar ervaringen van anderen.
Ervaringen van klanten geven jou als ondernemer ook inzicht in wat klanten belangrijk vinden en waar zij waarde aan hechten. Als in verschillende ervaringen steeds een aantal aspecten worden benoemd, weet je dat klanten dit over het algemeen belangrijk vinden. Deze punten kan je vervolgens ook in je marketing gebruiken.
Succesverhalen in verschillende vormen
Online
Nadat een klant een product of dienst heeft ontvangen kan je vragen om een ervaring. Hiervoor kan je verschillende platformen gebruiken, denk aan Google reviews, Trustpilot en Klantenvertellen.
Geschreven succesverhaal
Je kan ook gebruik maken van handgeschreven succesverhalen. Nadat een klant zijn product of dienst heeft ontvangen schrijf hij wat zijn ervaring is geweest.
Filmpjes
Je kan er ook voor kiezen om succesverhalen te maken in de vorm van filmpjes. Een klant vertelt in de camera wat zijn ervaring is geweest met jouw bedrijf.
Waar gebruik je succesverhalen?
Je kan de succesverhalen gebruiken in al je communicatie naar (potentiële) klanten. Denk aan je website, social media kanalen, promotie materialen. Daarnaast kan je deze ervaringen gebruiken in je verkoopgesprekken.
Zoiets kan je gebruiken op je website:
Klant ambassadeur maken
Een ambassadeur van een bedrijf is iemand die erg tevreden en loyaal aan een bedrijf is. Hij of zij wijst anderen op de voordelen van de producten of diensten van een bedrijf en bij kritiek verdedigt een ambassadeur het bedrijf. Dit kunnen zowel klanten als medewerkers zijn.
Succesverhalen van ambassadeurs kunnen erg waardevol zijn omdat de meeste tevreden klanten hun ervaringen hierin delen.
Wat te doen met een slechte reviews?
Als je bedrijf alleen maar 5 ster beoordelingen heeft, wekt dit natuurlijk niet per se vertrouwen. Niet iedereen kan altijd 100% tevreden zijn. Als een klant zijn onvrede laat blijken in een review dan is het belangrijk dat je hier iets mee doet. Laat in een reactie duidelijk weten dat je het probleem oplost of op wil lossen. Hiermee laat je weten dat je iemands probleem serieus neemt en dat je tot een oplossing wil komen, zodat de klant geholpen is.
Wil je meer weten over hoe je om moet gaan met klachten? Lees dan Omgaan met klachten