Blogs

Omgaan met kritiek als ondernemer

Hoe ga je als ondernemer om met kritiek? Je kan op alles kritiek krijgen: op jou als ondernemer, op je bedrijf, je producten of hoe je het bedrijf aanstuurt. Sommige mensen vinden het nodig om ongefundeerde en negatieve berichten te sturen. Als ondernemer ontkom je hier helaas niet aan.

Zeker op social media komen dit soort vervelende berichten voor. Sommige mensen vinden dat ze alles kunnen zeggen en posten van achter hun computer. Hierdoor kan het soms lijken dat de overwegend positieve reacties worden ondergesneeuwd door een enkele negatieve reactie.

In dit artikel lees je hoe je om kan gaat met verschillende vormen van kritiek. Ook vind je verschillende tips die je kunnen helpen om beter om te gaan met kritiek als ondernemer.

Onderscheid maken verschillende soorten kritiek

Maak voor jezelf onderscheid tussen gefundeerde kritiek, gebaseerd op feiten en berichten die alleen maar een nare boodschap bevatten. Denk aan anonieme berichten met negatieve inhoud of simpelweg onbeschofte berichten.

kritiek ondernemer

Berichten die je krijgt waarin zorgvuldig kritiek wordt gegeven op bijvoorbeeld jouw product of dienst kan je gebruiken als feedback om je product of dienst te verbeteren. Ga in gesprek met degene die het bericht stuurt om erachter te komen waar hij of zij precies kritiek op heeft.

Als deze berichten via social media worden gestuurd, zorg er dan voor dat je altijd reageert. Hiermee laat je weten dat je iemand serieus neemt en daarnaast zien anderen dat je actie onderneemt als iets niet helemaal goed verloopt.

Ondertoon

Soms lijkt een bericht een goede intentie te hebben, maar blijkt dat toch niet zo te zijn. Iemand verpakt het bericht op zo’n manier dat je niet in één keer merkt dat het eigenlijk een vervelend bericht is. Categoriseer dit soort berichten onder ongefundeerde kritiek en ga er niet op in.

Kritiek als ondernemer waar je niks mee kan

Dan zijn er nog de berichten waar je totaal niks mee kan. Vervelende, negatieve reacties met weinig inhoud. Dit zijn de berichten waar je niks mee doet, maar waarom sturen mensen überhaupt dit soort berichten?

Als ondernemer werk je aan je bedrijf, je helpt klanten met jouw producten en diensten. Je zorgt ervoor dat het goed gaat. Dit kan het mikpunt worden van aanvallen. Deze mensen proberen je te onderdrukken. Doormiddel van vervelende reacties of op andere manieren proberen ze ervoor te zorgen dat het minder goed gaat met jou en het bedrijf.

‘’Een ongefundeerde, nare opmerking zegt iets over degene die het stuurt, niet over jou als ondernemer’’

Wat kan je hieraan doen? Zorg ervoor dat het in alle opzichten goed met je gaat. Zorg ervoor dat het goed gaat met jezelf, je familie, het bedrijf, de medewerkers.

Iemand die je onderdrukt, probeert ervoor te zorgen dat het niet goed met je gaat. Aan jou de taak om er te allen tijde voor te zorgen dat het wel goed gaat. Uiteindelijk zal de onderdrukker merken dat hij geen effect op je heeft en stoppen. Want wat zou het alternatief zijn? Stoppen? Dan wint de onderdrukker. Dat is natuurlijk geen optie.

Tips omgaan met kritiek

Kies je klanten

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen helpen met jouw producten en diensten. Toch kan het nuttig zijn om na te gaan of het écht nodig om die ene hele vervelende klant te blijven bedienen. De kans is groot dat die ene klant net zoveel tijd krijgt als 10 goede klanten. Is dat het echt waard?

Realiseer je dat je niet verplicht bent om te blijven leveren aan een klant. Je mag ervoor kiezen om een klantrelatie te beëindigen.

Handel niet vanuit een impuls

Het kan zijn dat kritiek je raakt. Als een bepaalde reactie of mail je boos maakt, wacht dan even met reageren tot het iets gezakt is. Bepaal vervolgens of de kritiek gefundeerd is. Heeft degene die het stuurt een punt of is dat totaal niet het geval? Als het bericht in geen enkel opzicht gefundeerd is, kies er dan voor om het afdoende af te handelen of verwijder het.

Stel vragen

Stel vragen aan de persoon die de kritiek levert. Hiermee kan je erachter komen of iemand daadwerkelijk een probleem heeft of enkel kritiek heeft om iets negatiefs te kunnen zeggen.

Is het wel jouw doelgroep?

Soms komt kritiek uit de vreemdste hoeken. Mensen die totaal niks met jouw bedrijf te maken hebben, hebben allerlei meningen over jou en je bedrijf. Wat kan je hiermee als ondernemer? Niks. Ga hier verder ook niet op in. De mening van iemand die vindt dat jouw product ondermaats presteert, maar toch nog klant zou worden, is niet relevant.

Merk je dat je het te druk hebt en wil je daar iets aan doen? Lees dan dit artikel: Meer rust als ondernemer