Blogs

Voorkom deze fouten als leidinggevende

Als leidinggevende ben jij ervoor verantwoordelijk dat het werk binnen jouw organisatie, afdeling of team gedaan wordt. Je zorgt dat de werkzaamheden goed en op tijd gebeuren en ondersteunt waar dat nodig is. Zeker als beginnend leidinggevende of als ondernemer die begint met het opbouwen van een team, is de kans groot dat je fouten maakt. In dit artikel vind je veel gemaakte fouten van leidinggevende. Ook vind je tips om fouten als leidinggevende te voorkomen.

Alles zelf doen

Eén van de belangrijkste taken van een leidinggevende is zorgen dat het werk gedaan wordt. Dit betekent echter niet dat je al dat werk zelf moet doen, integendeel. Je zorgt dat de werkzaamheden verdeeld worden over de medewerkers binnen jouw organisatie.

Een veel gemaakte fout als leidinggevende is om te veel werkzaamheden zelf te doen. Als je merkt dat je taken uitvoert, die eigenlijk onder een medewerker vallen, dan moet je deze taken overdragen. Als de medewerker niet aan de taken toekomt, dan zou de functie opgedeeld kunnen worden in twee of meer functies.

Alleen taak overdragen, geen verantwoordelijkheid

Als je een taak overdraagt aan een medewerker, draag dan ook de verantwoordelijkheid over. Je werkt iemand eerst volledig in, waarbij de verantwoordelijkheid nog bij jou ligt. Als de medewerker volledig is ingewerkt, draag je de verantwoordelijkheid over.

Benadruk wat goed gaat in plaats van wat fout gaat

Eén van de fouten als leidinggevende in te veel de nadruk te leggen op wat er fout gaat. Dit betekent natuurlijk niet dat je iemand niet moet aanspreken als hij iets fout doet, maar je zou net zo vaak moeten zeggen als het goed gaat.

Leidinggevende kunnen soms vooral de nadruk leggen op wat er fout gaat en vinden het niet de moeite waard om te benoemen wat er goed gaat. Benadruk dus ook zeker als een medewerker iets goed doet.

leidinggevende fouten

Passeer niet

Ga niet voorbij aan de verantwoordelijkheid van een medewerker voor een bepaald gebied. Door iemand te passeren laat je diegene zonder veel woorden weten dat je hem of haar niet nodig hebt. Dit werkt erg demotiverend door degene die de verantwoordelijkheid heeft.

Je zou een medewerker alleen moeten passeren wanneer de situatie dusdanig in gevaar is dat de medewerker dit niet meer kan oplossen. In dit geval dit geval pak je de situatie aan en zorg je dat deze niet nog een keer kan voorkomen.

Los geen problemen van medewerkers op

Het oplossen en aanpakken van problemen maakt het werk voor een medewerker interessant en uitdagend. Wanneer je elk klein probleempje uit handen neemt en vervolgens alleen de repeterende taken overhoudt, wordt de functie minder uitdagend. Daarnaast zal je het zelf erg druk krijgen.

Een fout als leidinggevende is dus elk probleem dat zich voordoet uit handen nemen van een medewerker. Hiermee maak je het zowel voor de medewerker als voor jezelf erg moeilijk.

Geen overwicht

De reden waarom een leidinggevende het voor elkaar krijgt dat zijn orders worden uitgevoerd, is dat hij overwicht heeft. Als je dat niet hebt, krijg je je orders niet uitgevoerd.

Overwicht is een ongedefinieerde eigenschap die je krijgt doordat medewerkers respect voor je krijgen. Je krijgt respect van je medewerkers door op de juiste manier leiding te geven.

Als leidinggevende krijg je je instructies uitgevoerd omdat je overwicht en doorzettingsvermogen hebt, rust uitstraalt, het goede voorbeeld geeft en kwaad kunt worden als dat nodig is.

Dit resulteert vervolgens in respect.

De manier om je overwicht te behouden, is je handelingen, beslissingen en instructies zo juist mogelijk te maken. Want als je het bij het verkeerde eind hebt, komt de ander in de grootste moeilijkheden omdat hij jouw verkeerde instructies heeft opgevolgd.

Onbegrip is geen onwil

Eén van de fouten als leidinggevende is niet het verschil zien tussen onbegrip en onwil. De kans is groot dat wanneer iemand niet productief is, hij of zij niet weet wat of hoe het gedaan moet worden. Zorg er dus te allen tijde voor dat je zeker weet dat duidelijk is hoe iemand iets moet doen en wat hij moet doen, voordat je beslist dat het onwil is.

‘’Verwar onbegrip niet met onwil’’

Verwachtingen uitspreken en daarop sturen

Zorg dat er binnen jouw bedrijf duidelijkheid is. Spreek verwachtingen naar medewerkers uit en stuur daarop. Maak hierbij gebruik van statistieken. Iedere medewerker zou een persoonlijke statistiek moeten hebben, waarop gestuurd kan worden.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je er als leidinggevende voor zorgt dat medewerkers productief kunnen zijn. De meeste mensen willen wel, maar hebben daar uiteraard wel de juiste middelen voor nodig.

Wil je meer weten over kwaliteiten die je nodig hebt als leidinggevende? Lees dan leiderschapskwaliteiten