Moeite met taken uit handen geven?
Heb jij moeite met taken uit handen geven? Dan ben je niet de enige. Dit is iets wat veel ondernemers moeilijk vinden. Niet zo gek als je bedenkt dat je eindverantwoordelijke bent en mogelijk het bedrijf zelf begonnen bent.
Is dit herkenbaar: als eigenaar van het bedrijf ben je overal inzetbaar en vervul je allerlei taken. Je hebt contact met klanten, bent verantwoordelijk voor de verkoop, je doet een deel van de levering zelf, je gaat naar netwerkevenementen en soms doe je nog een deel van de administratie.
Maar waarom? Waarom zou je al die taken zelf doen als je competente medewerkers hebt die goed zijn in hun vak? Als je net begint, zal je natuurlijk veel zelf doen, maar naarmate het bedrijf groeit zou je steeds meer uit handen moeten geven. Waarom doe je het dan toch zelf? Is het kostenbesparend, is het een gewoonte, kan je het zelf het best, wil je jezelf blijven bewijzen of wil je de controle houden?
Waarom zou je taken uit handen moeten geven?
Wat jouw reden ook is om taken zelf te blijven doen, waarom zou je taken door iemand anders moeten laten doen? Voorop gesteld dat je niet álles door een ander kan laten doen, beperk je de groei van jouw bedrijf als je alle taken zelf blijft doen. Je kan simpelweg niet meer werken dan een bepaald aantal uur per week.
Ben je daarnaast als ondernemer begonnen om al die taken zelf uit te voeren? Vind je die werkzaamheden leuk om te doen of doe je het vooral omdat het moet? Als dat tweede het geval is, zou je het gerust door een ander kunnen laten doen.
Wil je meer weten over ‘aan’ en ‘in’ je bedrijf werken? Lees dan: Werk jij in of aan je bedrijf?
Waar begin je?
Als je moeite hebt met taken uit handen geven, maar je wil er wel mee aan de slag, waar begin je dan? Begin met het uit handen geven van een kleine, afgebakende taak. Op deze manier kan je er zelf aan wennen en de medewerker die de taak uitvoert kan er ook aan wennen. Doe dit een aantal keer. Maak de taken en verantwoordelijkheden die je door een medewerker laat doen steeds iets groter.
Het delegeren van taken gaat in 2 fasen. Fase 1 en fase 2. In dit artikel lees je er alles over: taken delegeren
Waar let je op?
Stem de verwachtingen af met de medewerker aan wie je de taak overdraagt. Maak duidelijk wat je van de medewerker verwacht en zorg dat je hier overeenstemming over bereikt.
Maak de medewerker verantwoordelijk. Met verantwoordelijkheid komt ook de zeggenschap over de invulling. Hierbij is het verstandig om naar het resultaat te kijken. Levert de medewerker het gewenste resultaat? Zo ja, dan zou je niet te veel moeten kijken naar hoe dit resultaat bereikt wordt. Mits dit natuurlijk binnen het beleid van het bedrijf valt.
Zorg dat de medewerker goed is ingewerkt. Je kan niet een taak overdragen en er dan maar vanuit gaan dat iemand de taak goed uitvoert. Het inwerken op een taak is cruciaal om succesvol dingen uit handen te geven.
Taken uit handen gegeven en nu?
Als je de taak uit handen hebt gegeven én gezorgd hebt dat de medewerker goed is ingewerkt, zal er vroeg of laat een keer iets fout gaan. Dit hoort erbij. Hierbij is het belangrijk dat je iemand zelf zijn fouten laat herstellen. Dit verhoogt de verantwoordelijkheid en de medewerker leert hiervan.
Voorkom dat je de taak uit handen neemt van de medewerker en zelf gaat doen. Hiermee geef je een duidelijk signaal af dat de medewerker het niet kan. Stuur bij als dat nodig is, maar ga de taak niet zelf uitvoeren.
Waar werk je naartoe?
Als ondernemer wil je het dusdanig organiseren dat het werk gedaan wordt. Dit betekent dat je ook af en toe zal moeten controleren om het werk goed gedaan is. Dit betekent echter niet dat je constant over de schouders van je medewerkers moet kijken of het werk gedaan is. Geef medewerkers het vertrouwen en bekijk het resultaat van de werkzaamheden.
Ben je altijd met teveel dingen tegelijkertijd bezig? Lees dan dit artikel: Altijd te druk