Blogs

10 valkuilen van ondernemers

Elke ondernemer heeft zijn of haar eigen valkuilen. De één vindt het moeilijk om werk uit handen te geven, een ander is te weinig thuis en weer een ander kan moeilijk omgaan met de hoeveelheid werk of vindt het moeilijk om medewerkers aan te sturen.

Het kan al helpen om je bewust te worden van je valkuilen. Denk aan dingen die je doet, maar eigenlijk niet zou moeten doen of andersom. Daarom lees je in dit artikel 10 veelvoorkomende valkuilen van ondernemers.

Valkuil 1: Lopende, succesvolle activiteiten gaan ten koste van nieuwe, nog niet bewezen activiteiten

Lopende, succesvolle activiteiten zijn vaak minder uitdagend dan het opzetten van nieuwe activiteiten. Daarom kan de aandacht verschuiven naar de nieuwe activiteiten, wat ten koste gaat van de bestaande activiteiten die zich al hebben bewezen.

Er is natuurlijk niks mis met het zoeken naar nieuwe manieren van werken, maar dat zou niet de lopende werkzaamheden in de weg moeten zitten. Zorg er daarom voor dat bestaande, goed lopende processen altijd doorlopen. En daarnaast kun je uiteraard zoeken naar nieuwe manieren van werken.

Valkuil 2: Te weinig focus en met te veel dingen tegelijk bezig

Er zijn tal van activiteiten die interessant genoeg zijn om je als ondernemer mee bezig te houden, maar zou je dat ook moeten doen? In veel gevallen niet. Je aandacht wordt hiermee verdeeld en je houdt te weinig tijd over om alles goed te doen. Beperk je tot de belangrijkste projecten en plan eventueel andere projecten voor later in de agenda.

Valkuil 3: Alles zelf blijven doen

Veel ondernemers beginnen klein en doen veel zelf. In het begin is dit natuurlijk noodzakelijk, maar naarmate je groeit als bedrijf zijn er taken en verantwoordelijkheden die je uit handen zou moeten geven. Voorkom dat je alles zelf blijft doen.

Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees dan dit artikel: Altijd alles zelf willen doen.

Valkuil 4: Te lief zijn en te veel accepteren van medewerkers

Het is cruciaal om een positieve werkomgeving te creëren en medewerkers te waarderen, maar dit betekent niet dat je alles moet accepteren. Het is belangrijk om duidelijke verwachtingen te stellen en eventuele problemen met medewerkers aan te pakken. Doe je dat niet, dan leidt dat tot verminderde productiviteit, ontevredenheid bij medewerkers enz.

valkuilen ondernemers

Valkuil 5: Nalaten uit te zoeken of er vraag is naar een nieuw product of een nieuwe dienst

Soms zijn ondernemers zo enthousiast over hun ideeën dat ze vergeten om uit te zoeken of er überhaupt wel vraag naar is. Het lanceren van een nieuw product of dienst zonder de vraag te onderzoeken kan leiden tot verspilling van tijd en middelen. Zorg ervoor dat er een behoefte is voordat je investeert.

Valkuil 6: Gedrevenheid zorgt voor botsingen

Als ondernemer ben je vaak gepassioneerd en vastbesloten om je doelen te bereiken. Daar is natuurlijk niets mis mee, integendeel. Het kan echter wel gebeuren dat de gedrevenheid leidt tot botsingen met medewerkers. Dit betekent niet dat je minder gedreven zou moeten zijn, maar wel dat je beter moet communiceren met medewerkers.

Valkuil 7: Niet goed communiceren

Communicatie is nog steeds het grootste probleem binnen bedrijven. Er kan te weinig gecommuniceerd worden of wat er gecommuniceerd wordt leidt tot verwarring in plaats van duidelijkheid. Zorg er allereerst voor dat de dingen die besproken moeten worden, daadwerkelijk besproken worden. Deel de juiste informatie, bespreek de doelen en laat weten wat de verwachtingen zijn.

Wil je praktische tips over communicatie? Lees dan dit artikel: Effectieve communicatie

Valkuil 8: Besluiteloosheid leidt tot inactiviteit

Soms kan het moeilijk zijn om belangrijke beslissingen te nemen, maar deze besluiteloosheid leidt ertoe dat er geen actie wordt ondernomen. Dat een beslissing moeilijk is, is geen reden om geen beslissing te nemen. Het is beter om weloverwogen beslissingen te nemen, zelfs als ze niet perfect zijn, dan om inactief te blijven.

Valkuil 9: Handelen op basis van wat iemand zegt en niet op basis van wat iemand doet

Mensen kunnen van alles zeggen en vervolgens het tegenovergestelde doen. Stem daarom je beslissingen en handelingen af op basis van de dingen die iemand doet en niet op basis van de dingen die iemand zegt.

Valkuil 10: Te weinig zelfreflectie

Als een medewerker niet goed presteert, hoort hij of zij dit van zijn leidinggevende, maar als een ondernemer iets niet goed doet, hoort hij of zij dit veel minder vaak. Daarom is het als ondernemer belangrijk om regelmatig naar je eigen handelen te kijken en hier een eerlijk oordeel over te geven.

Wil je als ondernemer weten wat jouw kwaliteiten en ontwikkelpunten zijn? Doe dan de Ondernemersanalyse