Slecht functionerend team?
Een slecht functionerend team heeft een enorme impact op een bedrijf. Het beïnvloedt onder andere de sfeer, de productiviteit, de tevredenheid van klanten en medewerkers en uiteindelijk de resultaten van het bedrijf. In dit artikel lees je hoe je een slecht functionerend team herkent, hoe het ontstaat en hoe je het oplost.
Hoe herken je een slecht functionerend team?
Het is belangrijk om een slecht functionerend team te kunnen herkennen. Pas als herkend wordt dat een team niet goed functioneert, kan er iets aan gedaan worden. Maar aan welke factoren is dit te herkennen?
Onvoldoende resultaten
Een team waarin het niet goed loopt, boekt niet de gewenste resultaten. Doelen en deadlines worden niet gehaald en de geleverde kwaliteit is ondermaats.
Conflicten
Binnen een team dat niet goed functioneert, zijn vaak conflicten en spanningen. De conflicten worden niet uitgesproken en dat leidt tot meer spanningen. Dit kan de sfeer in een organisatie enorm beïnvloeden.
Weinig motivatie en laag moreel
Ontevreden medewerkers met weinig motivatie en een laag moreel. Het ziekteverzuim en het verloop is hoog. Ook kan er een bepaald cynisme in het bedrijf heersen.
Weinig samenwerking
Als gevolg van conflicten en een gebrek aan vertrouwen wordt er weinig samengewerkt. Elke afdeling heeft zijn eigen eiland. Er is weinig bereidwilligheid om elkaar te helpen. Medewerkers concurreren in plaats van samen te werken.
Beste manier om te bepalen of het goed gaat of niet
Als je in een bedrijf zaken gaat verbeteren ga je uiteraard kijken wat niet goed loopt en dat aanpakken. Door enkel te focussen op wat niet goed gaat, kan het lijken alsof er niks goed gaat. Er is een manier die objectief uitsluitsel geeft of het goed gaat in een organisatie of niet: statistieken.
Statistieken geven een objectief beeld van de huidige stand van zaken. Statistieken laten zien hoe het gaat en of de situatie verbetert of niet. Het is daarom aan te raden om altijd gebruik te maken van statistieken om objectief te kunnen bepalen hoe het gaat in het bedrijf.
Hoe ontstaat een slecht functionerend team?
Er zijn tal van redenen die de oorzaak kunnen zijn van een slecht functionerend team. We hebben de belangrijkste op een rijtje gezet.
Gebrek aan communicatie
Als medewerkers van elkaar niet weten waar ze mee bezig zijn, leidt dat tot inefficiëntie. Het zorgt ook voor irritatie en de samenwerking wordt daardoor minder goed. Als er onvoldoende informatie met elkaar gedeeld wordt en er weinig openheid is, leidt dat tot misverstanden.
Ongeorganiseerd team
Als een bedrijf niet goed georganiseerd is, worden werkzaamheden niet met elkaar gecoördineerd. Hierdoor ontstaat een chaotische en niet-productieve organisatie.
Geen of onduidelijke doelen
Als niet duidelijk is wat de doelen van de organisatie zijn, ontstaat verwarring. Medewerkers weten niet goed wat er van hen wordt verwacht. Dit maakt het voor medewerkers onmogelijk om te bepalen welke werkzaamheden prioriteit moeten krijgen.
Gebrek aan leiderschap
Als ondernemer of als leidinggevende moet je het team kunnen motiveren, het goede voorbeeld geven en je moet zorgen voor duidelijkheid. Een gebrek aan leiderschap leidt tot een slecht functionerend team.
Te weinig betrokkenheid
Medewerkers die te weinig betrokken zijn bij het bedrijf zijn minder gemotiveerd, minder productief, minder enthousiast en vaker ziek. Dit beïnvloedt de sfeer in een team op een negatieve manier.
Meer weten over betrokkenheid? Bekijk dit artikel: Medewerkersbetrokkenheid vergroten
Onduidelijkheid
Als er binnen een team onduidelijkheid is over wie waarvoor verantwoordelijk is en wie waar niet voor verantwoordelijk is, beïnvloed dit de samenwerking in het team. In zo’n geval ontstaat er verwarring binnen een team.
Negatievelingen
Een team kan enorm worden beïnvloed door een negatieveling. Een negatieveling heeft een negatieve invloed op de sfeer en beïnvloedt de productiviteit en het moreel van het hele team.
Leidinggevende die medewerker niet corrigeert
Als de leidinggevende van het team een medewerker niet corrigeert op het moment dat dit wel zou moeten gebeuren, werkt dit demotiverend voor andere teamleden.
Interne tegenwerking
Als er medewerkers zijn voor wie alles te veel is, overal beren op de weg zien en als standaard antwoord altijd ‘nee’ hebben, werkt dit een team enorm tegen.
Onopgeloste conflicten
Overal waar gewerkt wordt kunnen conflicten ontstaan. Dat kan gebeuren. Als leidinggevende is het belangrijk dat deze conflicten worden gezien en worden opgelost. Onopgeloste conflicten leiden tot een vervelende sfeer en interne tegenwerking.
Gebrek aan overeenstemming
Om samen te kunnen werken moet er overeenstemming zijn. Als medewerkers het ergens niet mee eens zijn, is de kans klein dat ze het doen. Een gebrek aan overeenstemming leidt tot een verminderde samenwerking in een team.
Hoe maak je van een slecht functionerend team een goed functionerend team?
De oorzaak van een slecht functionerend team kan te maken hebben met de leidinggevende, de medewerkers of een individuele medewerker, een slechte organisatie, te weinig communicatie of onduidelijkheid. Om van een slecht functionerend team naar een goed functionerend team te gaan, zal je eerst moeten achterhalen wat de oorzaak is.
Om de oorzaak te vinden ga je met medewerkers in gesprek, je spreekt de leidinggevende en je beoordeelt de dingen die je zelf ziet. Bepaal vervolgens wat er moet veranderen. Betrek de medewerkers hierbij zodat er draagvlak ontstaat. Evalueer op vaste momenten hoe het gaat en stuur bij waar nodig.
Wil je de medewerkers van jouw team motiveren? Lees dan dit artikel: Team motivatie