Blogs

Omgaan met personeel

Omgaan met personeel kan voor leidinggevende lastig zijn. Vragen als ‘hoe corrigeer je iemand?’, ‘hoe geef je instructies?’ en ‘wat zijn de dingen die je vooral niet moet doen als leidinggevende?’ worden vaak gesteld. In dit artikel lees je de antwoorden op deze vragen en komen andere zaken aan bod die belangrijk zijn bij het omgaan met personeel.

Hoe corrigeer je iemand?

Het kan natuurlijk altijd een keer voorkomen dat een medewerker iets fout doet en dat het nodig is om hem de corrigeren. Maar hoe doe je dat? Bijtende kritiek en het kleineren van een medewerker zorgt er alleen maar voor dat hij slechter in z’n vel gaat zitten en slechter gaat functioneren.

Je kan iemand corrigeren met behulp van goede communicatie, geduld en begrip. Zorg er voor dat je de oorzaak van de fout achterhaalt en ga in gesprek met de medewerker. Een medewerker heeft zijn kant van het verhaal. Als hij een bepaalde functie bekleedt, weet hij vaak beter wat er speelt. Daarom is het belangrijk om de luisteren en vragen te stellen. Sta dus open voor zijn kant van het verhaal en zorg dat je elkaar begrijpt. Op deze manier is het mogelijk om iemand te corrigeren.

omgaan met medewerkers

Hoe geef je instructies aan medewerkers?

Allereerst zorg je dat je een duidelijk gedefinieerde en correcte inschatting van de situatie hebt. Als leidinggevende is het natuurlijk belangrijk om op de hoogte te zijn van de huidige situatie. De instructies die je geeft moeten uiteraard passend zijn bij de situatie.

Vervolgens maak je een precieze en duidelijke schriftelijke verklaring van wat je voor elkaar wilt krijgen. Deze stap herhaal je net zo lang als nodig is. Een schriftelijke verklaring zorgt ervoor dat een medewerker gemakkelijk de instructies terug kan zoeken. Daarnaast staat het op papier en kan je de instructies aanpassen als de situatie verandert. Mondelinge instructies kunnen voor verwarring zorgen en het kan zijn dat een medewerker meerdere keren dezelfde uitleg nodig heeft.

Als de instructies niet te maken hebben met de werkzaamheden van de medewerker, maar het betreft kritiek of boosheid dan moet dit worden opgelost met persoonlijk contact. Heen en weer mailen met kritiek of boosheid zorgt alleen maar voor meer kritiek en boosheid. Neem dit soort zaken dus persoonlijk met de betreffende medewerker op.

Omgaan met personeel, zorg voor persoonlijk contact

Omgaan met personeel heeft zeker ook te maken met persoonlijk contact. Alleen persoonlijk contact kan begrip herstellen. Een mail is simpelweg niet voldoende. Het is belangrijk om als leidinggevende in te zien wanneer je iets persoonlijk met een medewerker bespreekt en wanneer je schriftelijke instructies geeft. Schriftelijke instructies geef je om specifieke taken uit te leggen. Als je vooraf weet wat er moet gebeuren en op papier zet hoe dit moet gebeuren. Persoonlijk contact is onmisbaar bij het oplossen van een ruzie of onenigheid.

‘’Het is belangrijk om als leidinggevende in te zien wanneer je iets persoonlijk met een medewerker bespreekt en wanneer je schriftelijke instructies geeft.’’

Medewerkers motiveren

Er zit een enorm verschil tussen een bedrijf waar de medewerkers gemotiveerd zijn en een bedrijf waar dat niet het geval is. Gemotiveerde medewerkers zijn gelukkiger en productiever. De motivatie van een medewerker hangt samen met zijn productie, hetgeen wat hij of zij vanuit zijn functie voortbrengt.

Wil je meer weten over hoe motivatie en productie samenhangen? Lees dan Medewerkers motiveren.

Als leidinggevende is het belangrijk dat je een medewerker de verantwoordelijkheid laat nemen die bij zijn functie hoort. Laat medewerkers hun eigen beslissingen nemen. In de omgang met personeel is het belangrijk om medewerkers niet de kans te ontnemen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun taken. Als een taak een keer fout gaat, zoek dan samen naar de oorzaak en laat de medewerker de verantwoordelijkheid nemen om het op te lossen.

Waardering

Vaak wordt heel makkelijk kritiek gegeven op iets wat een medewerker fout heeft gedaan en wordt vergeten om de waardering uit te spreken als iemand iets goed doet, want ‘dit hoort gewoon bij zijn functie’. Juist met het benoemen van hetgeen dat iemand goed heeft gedaan, laat je je waardering blijken.

Uiteraard kan je iemand aanspreken als hij of zij iets fout doet om te voorkomen dat het op dezelfde manier doorgaat. Als je iemand aanspreekt zorg dan dat er wederzijds begrip is. Maar vergeet ook zeker niet te benoemen als iemand iets goed heeft gedaan.

Omgaan met personeel, wat moet je vooral niet doen?

In de omgang met personeel zijn er een aantal dingen die je vooral niet moet doen.

  1. Onthoud jezelf van het kleineren of het hebben van bijtende kritiek naar medewerkers.

Als je iemand kleineert, gaat hij zichzelf na verloop van tijd kleineren. Hierdoor gaat iemand zich steeds minder goed voelen en gaat hij steeds slechter presteren.

  1. Los niet de problemen van medewerkers op

Het heeft geen zin om de problemen van medewerkers op te lossen. Ten eerste zorgt dit ervoor dat je zelf meer werk krijgt en het werk op blijft stapelen en ten tweede ontneem je een medewerker de kans om de verantwoordelijkheid voor zijn taken te nemen.

Wil je meer weten of leidinggeven? Bekijk dat dit artikel: Wat is leidinggeven?