Verbeter je contentproces

Aan de slag met een contentkalender!

Datum
04 juni 2020

Herken je dat? Je plaatst af en toe een blog op je website en als de tijd het toelaat stuur je er een Facebook-bericht uit. Een plan heb je niet echt en het overzicht ben je al lang geleden verloren. Hoe blijft je content inspirerend en actueel? En hoe bewaar je het overzicht? Geen paniek, de oplossing is simpel: gebruik een contentkalender en verbeter je contentproces.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalander helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Je geeft aan wanneer, wat, in welke vorm en eventueel voor wie je iets publiceert. Indien meerdere personen binnen het bedrijf zich bekommeren over de content, noteer je wie er verantwoordelijk is voor welke content. Op deze manier vergroot je het overzicht, versterk je de samenwerking binnen en buiten het team en geef je content een plek binnen de organisatie.

De voordelen op een rijtje

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je vandaag nog aan de slag moet met een contentkalender. Mocht je nog niet overtuigd zijn, lees dan vooral verder:

Het zorgt voor continuïteit, wat essentieel is in je communicatie en voor je zichtbaarheid
Je krijgt goed zicht op de benodigde content voor het komende jaar en je ziet waar er nog gaten zitten
Online en offline activiteiten zijn te combineren in een content kalender
Je hoeft niet te wachten op inspiratie, maar kunt direct aan de slag
Je content is op orde en dat levert je uiteindelijk meer terugkerend bezoek op

In 5 stappen een content kalender

Overtuigd? Goed, dan is de volgende stap het opstellen van een content kalender. Ik leg je in 5 stappen uit hoe je dat doet.

Stap 1: Verschillende vormen van content

Allereerst moet je een content strategie (wat is mijn boodschap?) hebben bepaald. Daarna bepaal je welke soorten content je wil delen met je doelgroep. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een terugkerend thema via social media in de vorm van infographics, een tweewekelijkse blog of video’s plaatsen op Youtube. Natuurlijk kun je ook offline acties bedenken, zoals het geven van workshops. Belangrijk is dat je in kaart brengt welke soorten content je gaat maken en wat aansluit bij je doelgroep(en).

thuiswerken

Stap 2: Verschillende distributiekanalen

Als je weet wat voor soort content je gaat creëren, moet je gaan bepalen via welke kanalen je dit gaat verspreiden. Tip hierbij is dat je je beter kunt focussen op twee kanalen, dan lukraak op alle kanalen wat plaatsen met het idee dat je dan meer mensen bereikt. Ga na welke kanalen er zijn en welke specifiek voor jouw bedrijf geschikt zijn. Denk hierbij goed aan je doelgroep. Op welke kanalen is je doelgroep te vinden?

Stap 3: Bepaal je doel(en)

Ga nooit zomaar met iets aan de slag omdat dat voordehand ligt of omdat het je een leuk idee lijkt. Bedenk content die bijdraagt aan het behalen van je doelen. Wat voor soort content je creëert is dan ook afhankelijk van je gestelde doelen. Wil je meer klanten naar je fysieke winkelen trekken of juist meer verkeer naar je website? Bepaal welke doelstellingen jij wil bereiken en pas daar de content op aan.

Stap 4: Het opstellen van jouw kalender

Nu je op basis van je content strategie en doelstellingen hebt bepaald welke soorten content via welke kanalen je wil delen met je doelgroep, is het tijd om de contentkalender op te stellen. Dit kun je zo uitgebreid doen als je zelf wil. Een contentkalender bevat in ieder geval een aantal basis kenmerken:

  • Datum (zichtbaar in een kalender als maand, week of dag);
  • Onderwerp en doel (waar gaat de content over en wat is het doel?);
  • Type content (in welke vorm word de content gemaakt?);
  • Doelgroep/Persona (voor wie wordt het gepubliceerd);
  • Redacteur (wie is er verantwoordelijk);
  • Kanaal (waar wordt het verspreid).

Zorg ervoor dat het overzichtelijk blijft, het werken met verschillende kleuren draagt hieraan bij.

Stap 5: invullen kalender

Of je nu een gratis format downloadt of zelf een contentkalender maakt, het is tijd om de kalender te vullen. Wanneer je een format downloadt zul je wellicht zien dat het bestaat uit twee bestanden, een jaarkalender en een weekkalender. In een jaarkalender kun je veel zaken vooruit plannen, denk aan Koningsdag, de zomervakantie, sinterklaas etc. Verder vernoemen je hier globaal alle content (alleen onderwerp en verspreidingskanaal) die je van plan bent te plaatsen.

Op Facebook communiceer je doorgaans meerdere malen per week. Daarom hebben wij ook een weekkalender, gespecificeerd per dag. In deze kalender wordt meer informatie gegeven, zoals de contentvorm en verantwoordelijke auteur. Op deze manier heb je een duidelijk jaaroverzicht en kun je specifiek per week kijken welke content, in welke vorm en door wie dit verspreid wordt.

Let op: content kan je ook herhalen. Neem dit mee in je planning.

Misschien vind je dit ook interessant

Slecht functionerend team?

Lees bericht

Autonomie op de werkvloer: Hoeveel vrijheid geef je medewerkers?

Lees bericht

Team motivatie

Lees bericht

Vergadercultuur

Lees bericht