Uitstelgedrag aanpakken
Uitstelgedrag aanpakken is iets waar veel ondernemers en leidinggevenden mee te maken hebben. Het is iets wat veel voorkomt en een grote impact op een bedrijf kan hebben. In dit artikel lees je wat uitstelgedrag is, hoe je uitstelgedrag aanpakt en je vindt praktische tips.
Wat is uitstelgedrag?
Uitstelgedrag is het uitstellen van taken die je eigenlijk wel moet doen. Het is dat moment waarop je besluit om eerst een andere, vaak minder belangrijke taak te doen, in plaats van aan je werk te beginnen. Dit lijkt misschien een kleine beslissing, maar het kan je productiviteit flink beïnvloeden.
Uitstelgedrag en inactiviteit
Uitstelgedrag kan leiden tot inactiviteit, wat zich uit in een gebrek aan vooruitgang. Het probleem is niet alleen dat je dingen uitstelt, maar ook dat het steeds moeilijker wordt om de taak af te ronden zodra je het voor je uit blijft schuiven. Zolang je iets uitstelt, onderneem je geen actie en gebeurt er niks. Dit kan grote gevolgen hebben voor een bedrijf.
Uitstelgedrag aanpakken
Zelfdiscipline
Zelfdiscipline is een van de belangrijkste elementen om uitstelgedrag aan te pakken. Het betekent dat je doet wat je hebt afgesproken, ook als die afspraak met jezelf is. Het geeft een grote mate van voldoening als je iets kunt afronden, ondanks alle ‘redenen’ om het niet te doen.
Confronteren, iets onder ogen zien
Confronteren betekent iets onder ogen zien. Als je uitstelgedrag vertoont, kom je datgene wat je uitstelt onvoldoende onder ogen om het aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan moeilijke gesprekken met medewerkers die je uitstelt of belangrijke beslissingen die het hele bedrijf beïnvloeden. Dit kan je gelukkig trainen, daarover verderop meer.
Te veel nadenken en niet gewoon doen
Een van de grootste valkuilen bij uitstelgedrag is het overdenken van taken. Hoe vaker je nadenkt over een taak, hoe groter het lijkt in je hoofd. Dit leidt tot inactiviteit, waardoor je simpelweg niet begint. De oplossing is eenvoudig: stop met nadenken en begin gewoon. Maak de taak niet groter dan het is, en begin met de eerste stap.
Wil je productiever werken? Lees dit artikel: Productiever werken
Tips om uitstelgedrag aan te pakken
1. Stel doelen
Zorg ervoor dat je duidelijke doelen hebt. Wanneer je weet wat je wilt bereiken, is het makkelijker om aan de slag te gaan. Maak je doelen concreet en meetbaar, zodat je kunt zien hoe ver je bent gekomen.
2. 1 ding tegelijk
Multitasken lijkt misschien efficiënt, maar het is juist een veroorzaker van uitstelgedrag. Je geeft jezelf iets anders te doen, zodat hetgeen dat je eigenlijk zou moeten doen blijft liggen. Focus je op één taak tegelijk. Dit maakt het makkelijker om de taak af te maken en voorkomt dat je wordt afgeleid door andere dingen.
3. Maak af waar je mee bezig bent
Als je begint aan een taak, maak deze dan af voordat je iets anders oppakt. Dit voorkomt dat je werk zich opstapelt en je met allerlei onafgemaakte taken blijft zitten. Onbedoeld gaat er aandacht op deze onafgemaakte taken zitten.

4. Gebruik deadlines
Zelfs als er geen externe deadlines zijn, stel dan je eigen deadlines in. Dit creëert een gevoel van urgentie en helpt je gefocust te blijven. Een deadline is een goede manier om jezelf een stok achter de deur te geven.
5. Gebruik een takenlijst
Een takenlijst helpt je om overzicht te houden en zorgt ervoor dat je niets vergeet. Het geeft je ook een gevoel van voldoening wanneer je taken afvinkt, wat je motivatie verhoogt om door te gaan.
6. Voorkom afleiding
Afleiding heeft een grote invloed op de productiviteit en verschuift de aandacht naar minder belangrijke taken. Zorg voor zo min mogelijk afleiding als je aan het werk bent. Zet je telefoon op stil, zet je meldingen uit en sluit programma’s die je niet gebruikt.
7. Stel de juiste prioriteiten
Bepaal wat echt belangrijk is en geef die taken voorrang. Als je weet wat je prioriteiten zijn, kun je makkelijker beslissen wat je wel of niet moet doen. Voorkom dat je de leuke taken voorrang geeft op de taken die belangrijk zijn.
8. Zorg voor een stok achter de deur
Houd jezelf verantwoordelijk. Heb je een taak uitgesteld? Zoek dan iemand die je eraan kan herinneren of maak afspraken over de voortgang.
9. Houd jezelf aan je eigen afspraken
Als je een deadline voor jezelf hebt gesteld, houd je eraan. Wees streng voor jezelf, zodat je uitstelgedrag niet weer de overhand krijgt.
10. Zorg dat je bewust bent van je uitstelgedrag
Het eerste wat je moet doen, is jezelf bewust maken van je uitstelgedrag. Wanneer stel je het vaak uit? Wat zijn de specifieke taken die je altijd uitstelt? Door dit te herkennen, kun je het beter aanpakken.
11. Ga het niet goed praten
‘Maar iedereen doet het wel eens’ of ‘ik kan alleen presteren onder druk’ zijn geen reden om uitstelgedrag te rechtvaardigen. Het zijn dingen die je jezelf vertelt.
12. Gewoon beginnen
De eerste stap is vaak het moeilijkst. Daarom geldt: Begin gewoon. Er komt geen perfect moment om te beginnen.
Uitstelgedrag aanpakken kan je leren. Dit heeft te maken met het onder ogen komen van de dingen die je uitstelt op zo’n manier dat je het niet meer uitstelt. Wil je weten hoe je dat doet en vooral hoe je dat aanpakt? Bekijk dan deze cursus: Communicatie cursus