Blogs

Zakelijke relaties onderhouden

Zakelijke relaties onderhouden speelt een belangrijke rol binnen elk bedrijf. Een gebrek aan communicatie is een belangrijke reden van klanten om weg te gaan. De negatieve ervaring die hieruit kan komen wordt gemiddeld veel vaker doorverteld dan positieve ervaringen. Het onderhouden van zakelijke relaties is daarom een belangrijk onderdeel binnen organisaties.

Zakelijke relaties onderhouden door vaak genoeg te communiceren

Om zakelijke relaties te onderhouden is het belangrijk om voldoende te communiceren. Je kan op vele verschillende manieren in contact blijven, denk aan bellen, langsgaan, mailen of een LinkedIn bericht sturen. Afhankelijk van de relatie kies je voor die situatie de beste manier om in contact te blijven. Houd daarbij wel rekening met het feit dat echt persoonlijk contact niet vervangen kan worden door een simpel mailtje.

Persoonlijk contact

Persoonlijk contact speelt een belangrijke rol bij het onderhouden van zakelijke relaties. Ga voldoende langs of nodig de relatie eens uit bij jou op kantoor. Bel op en toon interesse. Dit hoeft zeker niet alleen zakelijk te zijn. Wees oprecht geïnteresseerd hoe het gaat.

Mailing

Een mailing die eens per periode verzonden wordt is een ideale manier om in contact te blijven met grotere groepen. Denk bijvoorbeeld aan een mailing die je stuurt naar al je klanten. Op deze manier kan je op regelmatige basis gemakkelijk in contact blijven met grotere groepen. Als bedrijf heb je toegang tot veel informatie. Gebruik een deel van deze informatie in de mailing die je verstuurt naar klanten of potentiële klanten.

onderhouden zakelijke relaties

Laat zien dat je de ander belangrijk vindt

Laat aan je zakelijke relaties merken dat je ze belangrijk vindt. Maak duidelijk dat iemand welkom is, dat hij met respect wordt behandeld en dat je geïnteresseerd in hem bent. Hiermee laat je zien dat de ander belangrijk voor je is.

Vleierij is in dit opzicht totaal niet zinvol. In dit geval komt het niet uit een oprechte overtuiging dat je iemand belangrijk vindt en mensen zien dat. Zorg er daarom voor dat je oprecht iemand belangrijk vindt en oprecht geïnteresseerd bent. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je iemands naam kent en dat je nog weet wat er tijdens het laatste contactmoment is besproken. Als je met veel verschillende zakelijke relaties te maken hebt, is het zinvol om dit soort zaken in een CRM systeem bij te houden.

‘’Vleierij is niet zinvol. Het is doorgaans verdacht omdat het niet voortkomt uit een oprechte overtuiging’’

Je laat iemand ook merken dat hij of zij belangrijk is door in contact te blijven, ook als het zakelijk wat minder gaat. Als een klant bijvoorbeeld tijdelijk minder bestellingen plaatst, omdat zij zelf te maken hebben met minder orders, is het aan te raden om het contact te blijven onderhouden. Hiermee laat je iemand merken dat je diegene in zowel goede als minder goede tijden wil helpen.

Respecteer plaatselijke gebruiken

Houd rekening met eventuele plaatselijke gebruiken. Binnen specifieke branches of bedrijven kan je te maken krijgen met gebruiken die alleen hier voorkomen. Breng jezelf op de hoogte van deze gebruiken en respecteer ze.

Begrip en zakelijke relaties onderhouden

In het contact dat je hebt met je zakelijke relaties is het belangrijk om wederzijds begrip op te bouwen. Uiteindelijk wil je het graag over iets eens worden. Ga dus, zeker tijdens de eerste contactmomenten, op zoek naar zaken waar je het over eens bent. Luister naar wat iemand anders te vertellen heeft en zorg dat je hem begrijpt, blijf beleefd en onthoud je van zinloze kritiek.

Zakelijke relaties en verkoop

De contactmomenten met klanten kunnen gebruikt worden er achter te komen hoe de klant verder geholpen kan worden. Is de klant in de tussentijd bijvoorbeeld tegen een probleem aangelopen die jij kan oplossen? Deze contactmoment zijn ideaal om inzichtelijk te krijgen hoe je iemand verder kan helpen.

Hierbij is het belangrijk dat je bewust bent van het feit dat de klant eerst een beslissing maakt om bij jou te kopen. Wil een klant niet van jou kopen, dan zal je ook niet tot een overeenkomst komen. Vervolgens moet de klant van jouw organisatie kopen. Wil een klant bijvoorbeeld wel van jou kopen, maar niet van jouw bedrijf vanwege een negatieve ervaring, dan kom je ook niet tot een overeenkomst. Nadat de klant van jou en jouw organisatie wil kopen, is het belangrijk dat hij jouw product of dienst koopt. Je kan een hele goede band met een klant hebben, maar als je een inferieur product aanbiedt, zal de klant niet van jou kopen. Tot slot moet je het eens worden over de prijs en de levertijd.

Wil je meer weten over verkopen? Lees dan Verkoop tips