Verkoop tips en tricks om meer uit jouw verkoop te halen

Verkoop tips

Verkoop tips kunnen je helpen in je verkoopproces. Of je nou een beginnend verkoper bent of een ervaren sales man het is altijd nodig om je verkooptechnieken scherp te houden. In dit artikel lees je 10 verkoop tips en ontdek welke 5 dingen je altijd eerst moet verkopen voordat je ook maar 1 bestelling krijgt.
Voordat je echt kan gaan verkopen is het belangrijk om jezelf aan een aantal simpele gedragscodes te houden.

Gedrachtscodes voor de verkoop

1. Ben jezelf

Doe je tijdens een verkoopgesprek niet anders voor dan je bent. Een klant heeft snel genoeg door als de verkoper zich anders voordoet.

2. Zorg dat je correct gekleed bent en passend bij de doelgroep.

Zorg ervoor dat je passend gekleed bij de klant komt. Lopen jouw klanten altijd strak in een driedelig pak? Kleed je hier dan naar.

3. Respecteer de plaatselijke gebruiken die als correct gedrag gelden van je doelgroep.

Van plaats tot plaats kunnen verschillende gebruiken de norm zijn. Respecteer de plaatselijke gebruiken en pas je hierop aan.

4. Pas je qua manieren aan aan je doelgroep.

Pas je manieren op zo’n manier aan dat dit overeenkomt met je doelgroep. Wordt er bijvoorbeeld altijd in dialect gepraat bij de klant, dan kan je je als verkoper hierop aanpassen.

5. Vleierij is niet zinvol. Het is doorgaans verdacht omdat het niet voortkomt uit een oprechte overtuiging.

Iemand merkt vaak direct als je iets niet oprecht neemt. Vleierij heeft daarom totaal geen zin. Oprechte interesse werkt natuurlijk wel.

6. Zorg dat je niet interessant doet, maar wees geïnteresseerd in de klant.

Tijdens een verkoopgesprek draait het om de klant en niet om jou als verkoper. Verkopers die met een stortvloed aan argumenten komen en niet de interesse kunnen opbrengen om de luisteren naar de klant, slaan de plank dus mis.

verkoop tip

Verkoop tips

Om de verkoop binnen je bedrijf wat makkelijker te maken, hebben we 10 verkoop tips voor je op een rijtje gezet.

1. Stel voor elk verkoopgesprek een doel vast.

Bepaal voordat je het verkoopgesprek ingaat wat het doel van het gesprek is. Ben je daar om eenmalig een product te verkopen of is je doel dat deze nieuwe klant de komende jaren meerdere producten gaat afnemen? Ga je naar een potentiële klant om een project binnen te halen? In dit geval is het slim om vooraf een aanvalsplan te maken met je strategie.

2. Wat is verkopen?

Om daadwerkelijk je product of dienst te verkopen moet je uitvinden bij de klant wat er nodig en gewenst is met betrekking tot het product dat hij wil kopen. Onthoud goed wat er gezegd wordt en maak eventueel aantekeningen. Vervolgens breng je juist die dingen in je presentatie naar voren.

3. Stel vragen en zorg dat je de situatie precies in kaart hebt voor je gaat vertellen over je product.

Verder bordurend op verkoop tip 2, stel gerichte vragen om te ontdekken wat het probleem van de klant is. Als zijn probleem helemaal duidelijk is, kan je gaan vertellen over je product.

4. Durf door te vragen als je iets niet begrijpt of waarom de klant iets vindt of waarom de klant iets wel of niet doet.

Wees niet bang om door te vragen als iets niet helemaal duidelijk is. Hoe duidelijker jouw voorstelling van het probleem van de klant, hoe beter jij de klant kan helpen. Vraag daarom vooral door waarom de klant iets vindt of doet.

5. Luister naar wat de klant jou te vertellen heeft en zorg ervoor dat je hem werkelijk begrijpt. Blijf beleefd en onthoud je van nodeloze kritiek.

Blijf vooral weg bij zinloze kritiek richting de klant. Als verkoper wil je het ergens over eens worden. Hoe meer kritiek je levert, hoe kleiner de kans dat je het uiteindelijk ergens over eens kan zijn.

6. Zoek door vragen te stellen de ‘noodtoestand’: ‘Het is een conditie, die de klant als ongewenst kan herkennen. Het is iets dat hem stoort, nerveus maakt en waarvan hij absoluut vanaf wil’.

Door vragen te stellen kan je ontdekken wat het werkelijke probleem van de klant is. Wat is de situatie of de conditie die hij wil verbeteren? Jouw product zou er voor moeten zorgen dat de klant van deze noodsituatie afkomt, waarmee je iemand enorm kan helpen.

7. Doe geen aannames.

Ga er niet vanuit dat iets is zoals jij denkt dat het is. Twijfel je ergens over? Neem dan altijd contact op met de betrokkenen en maak zaken helder. Dit voorkomt misverstanden en onderlinge irritaties. Beter één keer teveel bellen dan één keer te weinig.

8. Werk tijdens verkoopgesprekken zoveel mogelijk met beelden. Praat minder, toon meer.

‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’. Dit is ook het geval tijdens een verkoopgesprek. Neem, als dat kan, je producten mee. Kan dat niet, zorg dan voor goed beeldmateriaal.

9. Zorg dat je je onderscheidt van je collega bedrijven.

Als de klant geen verschil ziet tussen jou en je concurrenten, gaat hij zelf de verschillen zoeken en die zitten dan meestal in de prijs en kiest hij dus de goedkoopste. Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Waarom moet de klant naar jou en niet naar de buurman die een vergelijkbaar product verkoopt? Wat zijn jouw unique selling points?

10. De klant moet 5 dingen ‘kopen’ voordat je de bestelling krijgt:

Je moet eerst jezelf aan je klant verkopen; het eerste wat een prospect koopt is JOU!.

Vervolgens moet je jouw bedrijf of organisatie verkopen.

Als derde verkoop je je product of dienst.

Daarna moet de prijs verkocht worden

En ten slotte de levertijd.

De eerst 3 factoren zorgen voor de interesse van de klant. De laatste 2 zijn de beslissingsfactoren van de klant.

Lees ook het artikel Verkooptips voor ondernemers om nog meer inzichten te krijgen om je verkoop te verbeteren.