Blogs

Ontevredenheid op de werkvloer aanpakken

Ontevredenheid op de werkvloer is van grote invloed op de organisatie. Het beïnvloedt de betrokken medewerker zelf, de medewerkers eromheen, de leidinggevende en uiteindelijk heeft het invloed op het hele bedrijf. Ontevredenheid bij medewerkers zorgt voor een lagere betrokkenheid, verlaagde productiviteit en hoger verloop en beïnvloedt de algemene sfeer. Maar wat kun je eraan doen? In dit artikel lees je hier meer over.

Uitingen van ontevredenheid op de werkvloer

Ontevredenheid kan zich op verschillende manieren uiten. Het begint vaak klein en als er niks aan gedaan wordt, kan het uitgroeien tot zichtbare problemen. Dit zijn een paar signalen:

Verminderde productiviteit. Medewerkers presteren onder het gebruikelijke niveau of missen vaker deadlines.

Vervelende sfeer. De algemene sfeer verslechtert. Denk aan cynische opmerkingen.

Verhoogd ziekteverzuim. Medewerkers melden zich vaker ziek. Hierdoor neemt de werkdruk van collega’s toe.

Conflicten op de werkvloer. Medewerkers botsen onderling of met hun leidinggevende.

Verloop neemt toe. Als medewerkers geen verbetering zien, kan dit leiden tot het vertrek van de medewerker.

Is één van bovenstaande punten herkenbaar? Dan moet je daarmee aan de slag.

Oorzaken van ontevreden medewerkers

Ontevredenheid ontstaat niet zomaar. Vaak is er een combinatie van factoren die bijdragen aan het gevoel van frustratie of demotivatie bij medewerkers.

Gebrek aan duidelijkheid

Wanneer medewerkers niet precies weten wat er van hen verwacht wordt, wat hun rol binnen het team is, of wat de doelen van de organisatie zijn, kan dit leiden tot onzekerheid en frustratie. Gebrek aan duidelijke communicatie over taken, verantwoordelijkheden en verwachtingen zorgt ervoor dat medewerkers zich verloren voelen en niet optimaal kunnen functioneren.

Heb je een slecht functionerend team? Lees dan dit artikel: Slecht functionerend team

Ontevreden medewerkers helpen

Gebrek aan waardering

Waardering is essentieel voor werkplezier. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat hun inspanningen niet gezien of erkend worden, kan dat een gevoel van ontevredenheid veroorzaken. Dit hoeft niet altijd te gaan om salaris of bonussen, soms is een simpel “dankjewel” of een compliment al voldoende om iemand zich gewaardeerd te laten voelen.

Verkeerde manier van leidinggeven

De stijl van leidinggeven kan een enorme invloed hebben op de tevredenheid van medewerkers. Micromanagement, gebrek aan vertrouwen, onvoldoende ondersteuning of een autoritaire stijl kan allemaal bijdragen aan onvrede.

Omgangsnormen

Een negatieve werksfeer, zoals roddels of pesten heeft een grote invloed op de tevredenheid op de werkvloer. Een cultuur waarin respect ontbreekt, kan een grote bron van frustratie zijn. Wanneer omgangsnormen niet worden nageleefd, voelt een medewerker zich al snel niet op zijn plek, wat de tevredenheid flink kan beïnvloeden.

Tips om ontevredenheid op de werkvloer aan te pakken

Het goede nieuws is dat ontevredenheid op de werkvloer opgelost kan worden. Door actief in te grijpen en te luisteren naar medewerkers, kun je problemen op tijd signaleren en aanpakken. Hieronder vind je praktische tips om hiermee aan de slag te gaan.

1. Ga in gesprek

Ga allereerst in gesprek met de medewerker. Neem de tijd om te luisteren naar wat de medewerker dwarszit. Oprecht geïnteresseerd zijn in waar de medewerker tegenaan loopt speelt hierbij een belangrijke rol.

Schiet niet gelijk in de verdediging. Luister naar wat de medewerker te zeggen heeft en zoek samen naar een oplossing. Soms kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken.

2. Zorg voor duidelijkheid

Ontevredenheid op de werkvloer ontstaat onder andere door onduidelijkheid. Als voor een medewerker niet duidelijk is omschreven wat zijn taken en verantwoordelijkheden zijn, beïnvloedt dit de motivatie.

Zorg er daarom voor dat elke medewerker duidelijk weet wat er van hem of haar wordt verwacht. En wat collega’s van elkaar mogen verwachten. Benoem wie waarvoor verantwoordelijk is.

''Niet weten hoe je iets moet doen is geen argument om niks te doen. Problemen lossen zich niet vanzelf op als je ze negeert.''

3. Waardering

In de praktijk gaat waardering meestal niet over het salaris. Benoem als leidinggevende wanneer een medewerker iets goed heeft gedaan. Dat hoeft natuurlijk niet bij elke taak, maar af en toe te horen krijgen dat je iets goed hebt gedaan, vindt iedereen fijn.

4. Leiderschap

Zorg ervoor dat je als leidinggevende weet wat je doet. Als je onvoldoende kennis hebt over leidinggeven zorg er dan voor dat je getraind wordt. Zoek naar de juiste balans tussen aansturen, controleren en vertrouwen geven.

5. Niks doen is geen optie

Niet weten hoe je iets moet doen is geen argument om niks te doen. Problemen lossen zich niet vanzelf op als je ze negeert. En vaak geldt zelfs: hoe langer je wacht, hoe groter het probleem wordt.

Daarom is niks doen geen optie. Ingrijpen als dat nodig is, ook al weet je niet precies wat je moet doen, laat al een zekere betrokkenheid zien.

Wil je jezelf ontwikkelen in leiderschap? Bekijk de cursus Succesvol Leiderschap