Nieuwe medewerker inwerken
Een nieuwe medewerker inwerken is belangrijk voor zowel de medewerker als de organisatie. Uiteraard zorg je voor een kennismaking met collega’s, een rondleiding, een werkplek en een gesprek met de direct leidinggevende. Maar wanneer draag je het werk over en welke factoren zijn belangrijk bij het functioneren van de nieuwe medewerker? En hoe kan je een nieuwe medewerker inwerken en corrigeren op zo’n manier dat er geen wrijving ontstaat? In dit artikel kom je erachter.
Nieuwe medewerker inwerken: fase 1
In de eerste fase doet de leidinggevende het werk zelf terwijl hij de nieuwe medewerker opleidt. Hiermee wordt bedoeld dat de leidinggevende de verantwoordelijkheid heeft om het werk gedaan te krijgen. Je kan van een nieuwe medewerker natuurlijk niet direct verwachten dat hij alle verantwoordelijkheid kan nemen voor bepaalde werkzaamheden. Het inwerken gaat gepaard met steeds meer verantwoordelijkheid.
Elke keer dat specifieke werkzaamheden zijn uitgelegd, voorgedaan en vervolgens een aantal keer zijn gecontroleerd nadat de nieuwe medewerker de werkzaamheden zelf heeft gedaan, wordt de verantwoordelijkheid bij hem gelegd. Op deze manier krijgt de nieuwe medewerker steeds meer verantwoordelijkheid. Zodra de medewerker goed functioneert en goed is ingewerkt ga je over naar de volgende fase.
Nieuwe medewerker inwerken: fase 2
Fase 2 is het leiden van een lopende activiteit met medewerkers die zijn ingewerkt. In deze fase zorgt de leidinggevende ervoor dat de medewerkers het werk gedaan krijgen. Als blijkt dat het werk niet of maar voor een deel gedaan wordt, dat is er dus iets fout gegaan in fase 1. Kijk samen met de medewerker of hij goed genoeg is opgeleid om het werk te doen. Heeft hij alles wat hij nodig heeft om goed te functioneren?
Eindproduct nieuwe medewerker
Iedere organisatie en alle afdelingen in een organisatie hebben een waardevol eindproduct. Per definitie is een waardevol eindproduct iets dat geruild kan worden met andere activiteiten. Als je een nieuwe medewerker inwerkt is het belangrijk dat duidelijk is wat zijn waardevolle eindproduct is.
Het waardevolle eindproduct van een nieuwe verkoopmedewerkers kan het ‘aantal verkopen dat hij realiseert met nieuwe klanten’ zijn. Het eindproduct van een nieuwe marketing medewerker kan het ‘aantal gegenereerde leads’ zijn. Maak bij het inwerken van een nieuwe medewerker duidelijk wat zijn waardevolle eindproduct is.
Benoem, wil en krijg het product
Het is vrijwel altijd zo dat, als iemand niet doet wat hij moet doen, hij waarschijnlijk niet weet wat hij moet doen, omdat het niet duidelijk aan hem is overgebracht. Als mensen fouten maken of dingen niet doen is het vrijwel nooit uit kwaadwilligheid. Ze weten gewoon niet wat ze moeten doen of hoe het moet. Mensen maken fouten of verzuimen dingen te doen, omdat ze niet goed begrijpen wat ze moeten of hoe ze het moeten doen. Benoem daarom het product dat van een nieuwe medewerker wordt verwacht.
Iemand moet natuurlijk ook nog zijn werkzaamheden echt willen doen. Iemand die alleen maar werkt omdat hij daartoe gedwongen wordt, zal niet gemotiveerd zijn om zijn werkzaamheden goed te doen. Zorg er daarom voor dat iemand zijn werkzaamheden wil doen. Iemand die zelf overtuigd is van het feit dat hij daadwerkelijk iets bijdraagt aan de organisatie, zal veel sneller geneigd zijn om uit zichzelf gemotiveerd te zijn om zijn werkzaamheden te doen.
Tot slot moet iemand voldoende vaardigheden hebben in het doen van zijn werkzaamheden om het product te krijgen. Dit heeft te maken met het opleiden van medewerkers. Een medewerker moet weten hoe zijn werkzaamheden gedaan moeten worden. Als hij hier niet van op de hoogte is, kan je natuurlijk niet verwachten dat het werk goed gedaan wordt. Bij een nieuwe medewerker inwerken is het enorm belangrijk dat hij de juiste vaardigheden aangeleerd krijgt.
Hoe corrigeer je een nieuwe medewerker?
Een nieuwe medewerker inwerken kan gepaard gaan met het af en toe corrigeren van de nieuwe collega. Iemand die nieuw is kent de organisatie niet en zal dus af en toe fouten maken. Het is niet aan te raden iemand die fouten maakt te kleineren of ernstig te bekritiseren. Mensen gaan niet beter functioneren als je ze kleineert. Hier gaan ze alleen maar slechter door functioneren. Je kan iemand die fouten maakt wel corrigeren met goede communicatie, geduld en begrip.
Medewerker motiveren
De meest effectieve manier om medewerkers te motiveren is plichtsbesef. De meeste mensen willen graag bijdragen aan iets en vinden het leuk om ergens onderdeel van te zijn. Door iemand te laten beseffen wat hij bijdraagt aan de organisatie en hoe belangrijk dat is, motiveer je hem. Het is niet aan te raden om iemand enkel met geld proberen te motiveren. Op korte termijn kan iemand even wat gemotiveerder zijn, maar op de lange termijn zal dit niet bijdragen aan het motiveren van een medewerker.
Wil je erachter komen wat leidinggeven precies is en welke dingen je vooral niet moet doen als je leidinggeeft? Lees dan dit artikel: Wat is Leidinggeven?