Blogs

Leren verkopen

Voor de meeste organisaties is het vereist dat verkopers goed hebben leren verkopen. De afdeling verkoop is namelijk vaak van essentieel belang. De verkopers zorgen er namelijk voor dat je producten of diensten onder de aandacht komen van potentiële klanten. Als zij dan daadwerkelijk klant worden, dan creëer je hiermee een omzetverhoging.

Maar dikwijls werken verkoopafdelingen niet altijd even efficiënt. Hierdoor worden doelstellingen niet behaald en wordt niet aan de verwachtingen voldaan. De houding van de verkoper, maar ook de wijze van communiceren, zijn de belangrijkste reden waarom er niet aan de verwachtingen wordt voldaan. Vaak kan een verkoper dus best nog wel wat bijleren. Wanneer je verkopers goed weten om te gaan met klanten en bepaalde vragen, zullen de doelstellingen eerder behaald worden. Wanneer doelstellingen niet behaald worden is het wellicht een goed idee om je verkopers beter te leren verkopen.

Leren verkopen als zelfstandig ondernemer

Ook wanneer je vol goede moed en passie een zelfstandig ondernemer wordt, zal je er al snel achter komen dat verkopen soms lastiger is dan je denkt. Klanten worden steeds kritischer en hebben tal van mogelijkheden om bedrijven en producten met elkaar te vergelijken. Misschien heb je nog nooit iets verkocht, dan neem je met je ondernemerschap een groot risico.

Daadwerkelijk effectief verkopen, houdt meer in dan een vlotte babbel hebben.

Als zelfstandig ondernemer is het dus ook belangrijk om goed te leren verkopen. Daadwerkelijk effectief verkopen, houdt meer in dan een vlotte babbel hebben. Achter het onder de aandacht brengen van je producten of diensten, schuilt een heuse verkoopstrategie. Wat is jouw verkoopstrategie? Als je hier geen antwoord op hebt, dan is het bedenken van deze strategie een goede stap. Bedenk welke doelen je met je bedrijf wil realiseren en welke verkoopstrategie hierbij past.

Verkoopstrategie

Als verkoopmedewerker hanteer je doorgaans een bepaalde verkoopstrategie of verkooptechniek. Wanneer je goed leert verkopen, leer je ook de juiste technieken te gebruiken. Met de juiste strategie wek je de interesse van de klant op en begin je aan het bouwen van een vertrouwensband. Je moet je bijvoorbeeld ook kunnen verplaatsen in de emoties van je klant. Jouw gedrag en communicatiewijze zijn daarom van groot belang. Je zelfvertrouwen moet voldoende groot zijn, want klanten willen zekerheid hebben over de producten of diensten die zij aankopen.

Leren verkopen

Communicatie

Ook de communicatie tijdens een verkoopgesprek is van essentieel belang. Het is dus belangrijk om naast het leren verkopen ook de juiste communicatieve vaardigheden te bezitten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om goed te luisteren naar het verhaal van de klant, zodat de behoeften van de klant centraal staan. Je bent er namelijk om je klant te helpen met een vraagstuk waar hij of zij tegenaan loopt.

Wil jij tips en tricks om meer uit jouw verkoop te halen? Lees dan verkoop tips.

Leren verkopen tijdens een verkooptraining

Elke verkoper kan wat bijleren. Ook al werk je al jarenlang in deze functie, je kunt altijd nog meer verbeteren. Beginnende verkopers hebben helemaal veel baat bij verkooptrainingen en krijgen tijdens een training direct de juiste methodes uitgelegd. Zij hoeven zich in ieder geval niet bezig te houden met het afleren van foutief aangeleerde verkoopmethodes of gedrag.

Je leert tijdens een verkooptraining wat jouw gedrag doet voor de reactie van je klant en hoe je beter kunt communiceren. Als je houding en gedrag naar wens is, zal de klant jou veel eerder vertrouwen. Ook leer je hoe je de klant nog beter van dienst kunt zijn en hoe je door middel van een bepaalde verkoopstrategie daadwerkelijk betere resultaten scoort.

Cursus Trustselling

Wil jij als ondernemer zelf je eigen verkooptechnieken verbeteren? Of wil je als organisatie je verkoopmedewerkers leren verkopen door middel van een cursus verkoop? Je kunt hiervoor terecht bij Jacobs & van Rooij.