Nieuws

De ins & outs van e-mailmarketing

Datum
05 maart 2020

Gemakkelijk, gericht en snel adverteren. E-mailmarketing bied deze mogelijkheden. Maar wat is het precies en waar moet je op letten?

E-mailmarketing is het uitsturen van e-mails aan je klanten en prospecten. In tegenstelling tot een folder op de deur is het vaak een stuk goedkoper, al dan niet gratis, gerichter en geeft het duidelijkere en beter meetbare resultaten.

  • Je stuurt mails uit door middel van een mailingprogramma. Deze zijn er betaald en gratis. Dit scheelt drukwerkkosten, enveloppen en bezorging van fysieke folders en nieuwsbladen. Daarnaast is het meer milieubewust.
  • Ook is het zo dat alleen de mensen die eens interesse hebben getoond in jouw bedrijf, producten of diensten jouw mail zullen ontvangen. Het is in Nederland namelijk verboden (Algemene verordening gegevensbescherming ofwel AVG wet) om te mailen naar mensen die hier geen toestemming voor hebben gegeven of die geen product/dienst van je hebben afgenomen.
  • Doordat je mogelijk weet welk geslacht de ontvanger heeft en wat zijn/haar leeftijd is kun je gerichter mailen. Het is namelijk misschien minder interessant om mails over seniorenwoningen te sturen naar een 25-jarige.
  • Veel mailprogramma’s bieden de mogelijkheid om te rapporteren. Dit betekend dat het mailprogramma bijhoudt hoeveel mails er worden geopend en hoe vaak er op de links in de mails wordt doorgeklikt. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of er bepaalde onderwerpen interessanter gevonden worden of dat de template goed is verdeeld; Staat de knop met link naar de website centraal genoeg?

De belangrijkste doelen om e-mailmarketing te gebruiken zijn:

  • Jouw diensten of producten verkopen
  • Klantenbinding krijgen
  • Prospecten kennis te laten maken met jouw bedrijf
  • Het informeren van jouw doelgroep

Hoe verkrijg je mailadressen?

Zoals hierboven beschreven is het verboden om e-mails te sturen naar mailadressen van mensen die hier geen akkoord voor hebben gegeven. Om deze reden is het belangrijk dat mensen zich zelf voor jouw mailingen inschrijven. Je kunt bijvoorbeeld een mogelijkheid tot inschrijven toevoegen aan jouw website. Mensen die jouw website hebben bezocht zijn waarschijnlijk al op zoek naar hetgeen jij te bieden hebt, maak hier dan ook gebruik van. Geef hen de mogelijkheid meer informatie of aanbiedingen te krijgen via de mail.

Een andere makkelijke manier om inschrijvingen voor jouw mailingen te krijgen is door een link naar de inschrijfmogelijkheid te bieden in jouw e-mailhandtekening. Hierdoor kunnen mensen waar jij of jouw werknemers contact mee hebben zich makkelijk inschrijven voor jouw nieuwsbrieven of andere content.

Welke informatie wil je hebben?

Mailen is zo gericht omdat je meer informatie van jouw doelgroep verkrijgt. Dit kun je op meerdere momenten verkrijgen.

Een van de mogelijkheden is om meer informatie te vragen tijdens het inschrijven. Zo kun je ervoor kiezen om naast het e-mailadres te vragen naar het geslacht, de leeftijd en eigenlijk net wat relevant is voor jouw bedrijf. Het voordeel hiervan is dat je direct gerichter kunt mailen. Het nadeel is dat het meer tijd kost om je in te schrijven en hierdoor mensen zullen afhaken.

Een andere mogelijkheid is om dit na een aantal weken/maanden te vragen na inschrijving. De inschrijving blijft hierdoor snel en simpel. Na een tijd stuur je jouw klanten/prospecten een mail met de vraag om zijn/haar gegevens aan te vullen of eventueel te wijzigen.

Maar welke informatie vraag je?

Denk goed na over welke informatie voor jouw bedrijf relevant is, maar maak het niet te gek. In de toekomst zul je misschien gerichtere campagnes uit gaan sturen en deze kan mogelijk gericht zijn op de woonplaats van iemand. Ook maak je je mail een stuk persoonlijker door iemand met de mannelijke vormen of juist vrouwelijke vormen aan te spreken. Dit kan uiteraard alleen wanneer je het geslacht van iemand weet. Denk hiernaast ook aan een felicitatiemail welke je automatisch uit kunt sturen bij iemand zijn verjaardag.

Hoe valt jouw mail op?

Het versturen van de mails is aan jou, het openen van de mail ligt bij de ontvanger. Gezien je hier geen invloed op hebt is het belangrijk dat jouw mail interesse wekt. Dit doe je door de onderwerpregel zo in te richten dat deze aanspreekt. Dit kan op verschillende manieren.

  • Je kunt er voor kiezen om de lezer direct te informeren waar de mail over zal gaan. Dit doe je door het onderwerp van de mail daadwerkelijk samen te vatten.
  • Ook kun je een cryptische beschrijving geven van het onderwerp. Hierdoor hou je te vaag.
  • De laatste mogelijkheid is om een verwarrende onderwerpregel te gebruiken. De lezer wilt graag begrijpen waar het over gaat.

Voorbeeld:

  • Onze naam gaat veranderen!
  • Zal jij ons herkennen?
  • Dit is een oninteressant bericht.

Een andere tip is om de mails te personaliseren. Dit doe je door iemand aan te spreken bij zijn naam. Deze moet je dan uiteraard wel verkregen hebben.

Blijf checken!

Een van de valkuilen van e-mailmarketing is dat je mails terecht kunnen komen in de spamfolder. Dit betekend dat veel mensen jouw mail dus niet direct bij hun inbox binnen krijgen. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen kun je een aantal dingen doen:

  • Zorg dat het mailprogramma waar jij mee werkt streng is op AVG. Ook mailprogramma’s kunnen een slechte naam opbouwen in het versturen van spam. Om die reden kan het zo zijn dat alle mails die worden gestuurd met dat programma automatisch geplaatst worden in de spamfolder. Als iemand anders die gebruik maakt van hetzelfde mailprogramma veel spam verstuurd kan dit dus invloed hebben op jouw prestaties. Zorg dus dat je een programma gebruikt die dit niet tolereert.
  • Gebruik niet te veel afbeeldingen. Een verhouding 60% tekst – 40% afbeeldingen is prima. Meer afbeeldingen zorgt dat mails sneller gezien worden als spam.
  • Gebruik ook niet te veel symbolen zoals uitroeptekens of eurotekens in de onderwerpregel. Hoe vaker je deze gebruikt, des te sneller mails worden gezien als spam.
  • Hou het gebruik van woorden als ‘gratis’ en ‘winnen’ schaars.
  • Typ woorden niet volledig in hoofdletters om op te vallen. Vaak zie je dat mensen snel typen ‘LET OP’ of ‘ACTIE’. Spamfilters zoeken hierop en markeren mails met deze inhoud als spam.

Naast de bovenstaande tips is het altijd belangrijk om voordat je een mail uitstuurt deze eerst naar je zelf te sturen. Zo kun je zien hoe deze binnenkomt. Let er op dat je de mail opent op desktop en mobiel. Op beide devices ziet de mail er namelijk anders uit.