Communicatietraining
Onze communicatietraining is ontwikkeld voor ondernemers en leidinggevenden die meer controle over hun gesprekken willen en makkelijker gesprekken kunnen leiden.
Bekijk hier de actuele startdata voor de communicatietraining.
Zijn deze punten herkenbaar?
Onzekerheid tijdens gesprekken
Onzekerheid tijdens het voeren van gesprekken is iets wat veel voorkomt. Tijdens een gesprek kunnen er twijfels ontstaan over wat te zeggen en hoe te reageren. Tijdens de communicatietraining leer je hoe je hiermee kan omgaan en bouw je nieuwe routines op.
Neiging om uit te stellen
De neiging om bepaalde taken of werkzaamheden uit te stellen kan werken als een obstakel. Een overweldigende hoeveelheid werk of moeilijke gesprekken kunnen worden uitgesteld. In de praktijk leidt dit vaak tot meer stress en een verminderde productiviteit.
Afleiding tijdens een gesprek
Je kan op allerlei manieren worden afgeleid tijdens een gesprek. Dit kan door externe factoren komen, zoals omgevingsgeluiden of meldingen op de telefoon en dit kan door interne factoren komen, zoals je aandacht er niet bij kunnen houden of onrust ervaren. Je kan dit aanpakken en verbeteren tijdens de communicatietraining.
Moeite hebben om iemand te confronteren met zijn gedrag
Het is niet altijd gemakkelijk om een medewerker of collega te confronteren met zijn of haar gedrag. Hiervoor moet je sterk in je schoenen staan en met de tegenreactie kunnen omgaan.
Resoluut optreden
Het kan soms een hele uitdaging zijn om resoluut te zijn. Als ondernemer of leidinggevende is het wel belangrijk dat je dit in sommige situaties kan. Om dingen gedaan te krijgen kan het bijvoorbeeld nodig zijn om voet bij stuk te houden.
Het juiste weten over te brengen
Het juiste weten over te brengen zonder daar enorm veel tijd voor te nemen, is niet altijd gemakkelijk. Sommige zaken zijn complex en veelomvattend, maar hoe verwoord je dat goed aan de medewerkers?
Alle bovenstaande punten komen terug in de communicatietraining.
Wat leer je tijdens de communicatietraining?
18 onderdelen van communicatie
Gedurende de communicatietraining ga je stap voor stap door 18 elementen van communicatie. Elk onderdeel oefen je uitvoerig tot het gewenste resultaat. Stap voor stap krijg je steeds meer handvatten die je in de praktijk kunt gebruiken om meer controle over gesprekken te krijgen.
De eerste twee oefeningen realiseren bij veel cursisten al een grote vooruitgang. Ze geven aan meer rust te ervaren, zich beter te kunnen concentreren en beter op hun gemak te zijn. Ze zijn bewuster, zelfverzekerder van zichzelf en kunnen in gesprekken doortastender zijn.
De training is niet opgebouwd uit zomaar een aantal oefeningen en trucjes. De 18 elementen van communicatie bouwen zich stap voor stap op, elk met een eigen eindresultaat. Over het geheel genomen leidt dit tot meer controle tijdens gesprekken.
Communicatietraining voor zakelijk en privé
Communicatie gebruik je uiteraard zowel zakelijk als privé. Na de communicatietraining ben je in staat om gemakkelijker en effectieve gesprekken te laten verlopen zoals jij dat wil. Je kunt bijsturen waar dat nodig is en je kunt gemakkelijker overeenstemming of medewerking krijgen.
Voor wie?
De communicatietraining is speciaal gemaakt voor ondernemers, leidinggevenden en managers die hun communicatie willen verbeteren, zowel in een zakelijke als privé omgeving.
Inhoud communicatietraining
Gesprek onder controle houden
Als de controle in een gesprek mist kan een gesprek onnodig lang duren of een andere richting opgaan dan jij wil. Tijdens de communicatietraining ontwikkel je stap voor stap de vaardigheid om een gesprek te leiden en onder controle te houden.
Begrip krijgen
Het is niet altijd even gemakkelijk om begrip te krijgen voor de zaken die jij belangrijk vindt. Tijdens de training krijg je antwoord op de vraag: Hoe krijg ik begrip? Je ontdekt welke onderdelen nodig zijn om begrip tot stand te brengen.
Luisteren
Iemand die druk in zijn hoofd is kan ervaren dat het moeilijk is om te luisteren. Het komt regelmatig voor dat mensen vooruitlopen in een gesprek en niet meer horen wat er op dat moment gezegd wordt. Tijdens deze communicatietraining ontwikkel je de vaardigheid van het luisteren zonder afgeleid te zijn.
Omgaan met weerstand
Als ondernemer of leidinggevende krijg je vroeg of laat te maken met weerstand. In de training leer je hoe je hiermee om moet gaan en wat je moet doen en juist niet moet doen.
Dingen gedaan krijgen
Als leidinggevende komt het natuurlijk regelmatig voor dat je dingen gedaan moet krijgen van medewerkers. Dat kan soms een uitdaging zijn als medewerkers niet meewerken. Je leert om te gaan met weerstand en hoe je ervoor kan zorgen dat de dingen daadwerkelijk gedaan worden.
Zwijgzaamheid verhelpen
Om uiteenlopende redenen kan het zijn dat iemand niet wil praten. Om de ander te helpen kan het in sommige gevallen toch nuttig zijn om in gesprek te raken. Maar hoe doe je dat? Hoe help je iemand uit zijn zwijgzaamheid?
Gespreksonderwerp soepel veranderen
Sommige gespreksonderwerpen kunnen niet altijd op elk moment besproken worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je soepel van onderwerp verandert? In de communicatietraining leer je deze vaardigheid.
Gesprek afronden
Een veel voorkomend probleem is gesprekken die uitlopen of vergaderingen die te lang duren. Op wat voor manier kun je ervoor zorgen dat een gesprek op een plezierige manier wordt afgerond zonder de ander af te kappen?
Ontsteltenis verhelpen
Het kan altijd gebeuren dat er een ontsteltenis ontstaat. Hoe los je deze ontsteltenis op zonder het erger te maken?
Kosteloze terugkomdag
Na ongeveer zes maanden ontvang je een uitnodiging voor de kosteloze terugkomdag voor de communicatietraining. De terugkomdag zorgt ervoor dat je blijft gebruiken wat je geleerd hebt. Tijdens deze dag is er ook de mogelijkheid om de cursusbegeleiding vragen te stellen of extra aandacht te besteden aan specifieke punten.
Overige informatie communicatietraining
Tijdens deze training word je gekoppeld aan een medecursist. Gezamenlijk doorloop je stap voor stap alle oefeningen in jouw eigen tempo. De training wordt afgesloten met een mondeling examen en bij positieve afsluiting ontvang je een certificaat.
Wanneer kun je beginnen?
Bekijk hier de actuele startdata voor de communicatietraining.