Blogs

Verkooptips voor ondernemers

Datum
26 maart 2019

In dit nieuwsitem deel ik een tiental gouden verkooptips voor ondernemers. Ik merk dat (potentiële) klanten de afgelopen jaren steeds kritischer zijn geworden. Zowel online als offline zijn er tal van mogelijkheden om bedrijven met elkaar te vergelijken. Denk daarbij aan prijs, kwaliteit, concurrentie en beoordelingen van bestaande klanten. Kortom: er zijn steeds meer externe factoren die het aankoopgedrag beïnvloeden. Maar hoe sluit je dan toch de deal in een verkoopgesprek? In de praktijk valt mij op dat de ‘open deuren’ helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Hieronder heb ik tien praktische verkooptips op een rijtje gezet.

Tien gouden verkooptips voor ondernemers

 

Verkooptip 1: Stel voor elk verkoopgesprek een doel vast
Zorg dat je voorafgaand aan elk verkoopgesprek weet welk doel je wilt behalen. Dit geeft rust, structuur en rendement tijdens het verkoopgesprek.

Verkooptip 2: Ben onderscheidend in jouw dienstverlening
Maak voor klanten én medewerkers duidelijk wat jullie USP’s (Unique Selling Points) zijn. Op welke vlakken heeft jouw bedrijf meer te bieden dan de concurrentie? En hoe vertaalt dat zich door naar de dienstverlening? Zorg ervoor dat klanten het verschil zien tussen jouw bedrijf en de concurrenten. Anders gaan klanten zelf verschillen zoeken, waarbij prijs vaak een belangrijke factor is.

Verkooptip 3: Stel de behoeften van de klant centraal
Zorg ervoor dat je weet wat de behoeften van de klant zijn en stel deze centraal. Ongetwijfeld verkoop je fantastische producten en/of diensten en wil je die naar voren brengen in een verkoopgesprek. Houd echter altijd in je achterhoofd dat de behoeften van de klant centraal staan. Een tevreden klant wordt namelijk een ambassadeur en is eerder geneigd om weer terug te komen.

Verkooptip 4: Luisteren, samenvatten, doorvragen
Luister goed naar het verhaal van de klant. Controleer vervolgens of je het verhaal goed hebt begrepen. Vat het verhaal samen en communiceer de kern terug naar de klant. Vraag ook altijd goed door. Zo voorkom je dat je later pas achter de werkelijke behoefte komt. Voorkomen is beter dan genezen. Kijk nog maar eens goed naar het bekende stripje hieronder:

Verkooptip 5: Respecteer de plaatselijke gebruiken van de klant
Een eenvoudig voorbeeld is de zondagsrust. Voor sommigen is dit vanzelfsprekend en voor anderen juist niet.

Verkooptip 6: Doe geen aannames
Ga er niet vanuit dat iets is zoals je denkt dat het is. Twijfel je ergens over? Neem dan contact op met de betrokkenen en maak zaken helder. Dit voorkomt misverstanden en irritaties. Beter een keer teveel gebeld dan een keer te weinig!

Verkooptip 7: Wees niet geïnteresseerd in jezelf maar in de klant
De klant is in het verkoopgesprek de interessante factor en niet de verkoper. Zorg er dus voor dat jij niet te veel praat maar laat de klant praten. Jij begeleidt het gesprek zodat jij te weten komt wat je weten moet maar de klant vertelt het meeste. Zo kun je er zeker van zijn dat je de klant ook echt verder helpt met jouw product/ dienst.

Verkooptip 8: Maak van bestaande klanten ambassadeurs van jouw bedrijf
Vraag bestaande klanten om een recensie over jouw dienstverlening te schrijven. Dit kan bijvoorbeeld op Facebook, Google, vergelijkingssites of uw eigen website. Uit onderzoek blijkt dat potentiële klanten hier steeds vaker op terugvallen. Wij gebruiken bijvoorbeeld Klantenvertellen en Springest om recensies van onze klanten te verzamelen. En het werkt!

Verkooptip 9: Help je klanten i.p.v. direct te willen verkopen
In feite ben je er om klanten te helpen met een vraagstuk waar zij tegenaan lopen. Zorg er voor dat dit ook de insteek is van het verkoopgesprek. Wanneer je alleen de focus legt op verkopen, schiet je het daadwerkelijke doel voorbij.

Verkooptip 10: Maak geen beloftes die je niet kunt waarmaken
Eerlijkheid duurt het langst. Kun je de verwachtingen van een klant niet waarmaken? Ben daar dan eerlijk en transparant over. Hierdoor word je vele malen betrouwbaarder.

Meer verkooptips en verbetering van jouw verkooptechniek

Wil je hulp bij het verbeteren van jouw verkooptechniek?

Wij helpen daar graag bij, neem contact op.