Blogs

Leren communiceren

Communiceren is iets dat iedereen doet. Maar de manier waarop je dit doet, daar kan veel verschil in zitten. Als je beter wil leren communiceren, dan moet je niet alleen weten hoe je je communicatie het beste overbrengt, maar ook hoe je goed naar je gesprekspartner kunt luisteren. Leren communiceren houdt ook in dat je genoeg zelfvertrouwen ontwikkelt om een gesprek te voeren en dat je leert om tijdens een gesprek je rust te kunnen behouden.

Soorten gesprekken

De manier waarop je communiceert is tijdens een privégesprek vaak anders dan tijdens een zakelijk gesprek. Privégesprekken heeft iedereen wel eens. Deze gesprekken vinden meestal plaats in een omgeving waar je je thuis voelt én met een bekende. Dat maakt een gesprek meer ontspannen. Zakelijke gesprekken kunnen juist heel spannend zijn. Je kunt bijvoorbeeld een gesprek hebben met een medewerker, maar ook met een directeur of met een klant. Hierbij is het belangrijk dat je op een manier communiceert die past bij jouw functie of de rol die je in deze functie vervult.

Zakelijk leren communiceren

Voor leidinggevenden, managers en ondernemers is goed leren communiceren erg belangrijk. Door de wijze van communicatie met bijvoorbeeld medewerkers krijgen deze medewerkers een beeld van jou. De wijze van communiceren geeft bijvoorbeeld aan dat je een meelevende leidinggevende bent of misschien heel ingetogen, star of langdradig.

"Voor leidinggevenden, managers en ondernemers is goed leren communiceren erg belangrijk."

Communiceren kan op vele manieren en lang niet iedereen heeft van nature goed communicatiegedrag meegekregen of ontwikkeld. Misschien kun je privé heel goed communiceren, maar is zakelijk communiceren wat lastiger voor je. Gelukkig kun je leren om ook zakelijk goed te communiceren.

De ideale situatie

Als je goed hebt leren communiceren kun je door middel van je communicatie de aandacht vestigen op iets. Je kunt medewerkers, maar ook directieleden overtuigen van jouw standpunt. Ook kun je passieve mensen laten praten. Dit is de ideale situatie voor een leidinggevende.

In de praktijk wil het wel eens anders lopen. Je hebt misschien moeite om tijdens de communicatie de aandacht bij een gesprek te houden of om de aandacht van een ander bij het gesprek te houden. Ook kan het zijn dat je het lastig vindt om overwicht te creëren. Of misschien word je wel heel zenuwachtig als je bepaalde gesprekken moet gaan voeren.

Zelfvertrouwen

Het ontbreken van zelfvertrouwen tijdens gesprekken is misschien wel het grootste obstakel voor leidinggevenden. Dit is natuurlijk erg hinderlijk, want als leidinggevende wil je zelfverzekerd overkomen. Ook bepaalde soorten gesprekken kunnen voor onzekerheid zorgen, zoals het voeren van sollicitatiegesprekken, functioneringsgesprekken en ontslaggesprekken.

Het leren communiceren kan bijdragen bij het minder nerveus worden en het assertiever zijn tijdens gesprekken. Daarnaast is communicatie iets tussen meerdere partijen. Het gaat er niet alleen om wat jij te zeggen hebt, maar ook om wat de ander verteld. Je moet dus ook kunnen luisteren.

communiceren leren

Leren luisteren

Goed naar iemand luisteren tijdens een gesprek kan lastig zijn. Je moet bijvoorbeeld interesse blijven tonen en niet afgeleid raken. Door goed naar iemand te luisteren kan een gesprek veel soepeler verlopen. Iemand waar naar geluisterd wordt is veel sneller geneigd om te zeggen wat hij of zij vindt. Iemand waar niet naar geluisterd wordt zal dit minder snel doen. Er wordt namelijk toch niet geluisterd.

Communicatie cursus

Zie jij wel eens tegen een zakelijk gesprek op of heb je het idee dat jouw manier van communiceren niet begrepen wordt? Wil jij beter leren communiceren?

Met onze communicatiecursus leer jij goed communiceren en kun je ook zakelijk ieder soort gesprek voeren. Lees meer over de Communicatie cursus.