Krijg grip op de toekomst van jouw bedrijf!
Grip krijgen op de toekomst van jouw bedrijf, wie wil dat nou niet? Het toverwoord hiervoor is ‘statistieken’ (KPI’s). Het bijhouden van uitgebreide statistieken komt tegenwoordig vaker voor in het bedrijfsleven dan ooit tevoren. Denk aan het bijhouden van nuttige gegevens zoals: omzet, kosten, aantal nieuwe klanten en productiviteit van medewerkers. Je begrijpt dat je aan de hand van deze statistieken kan zien wat je in het verleden hebt gedaan. Maar wat als je met statistieken daadwerkelijk kan bepalen hoe je het in de toekomst gaat doen? Dit is zeker mogelijk. Dus laten we geen tijd verspillen en direct een kijkje nemen hoe jij grip kunt krijgen op de toekomst van jouw bedrijf.
Hoe gebruik je statistieken om grip te krijgen op de toekomst?
Laten we als voorbeeld omzet pakken en hiervoor een doel stellen; tegen het einde van het volgende kwartaal wil je dat de omzet verdubbeld is ten opzichte van het vorige kwartaal. Maar hoe gebruik je de statistieken om dit te bereiken?
1 | Maak een lijst van alle activiteiten in jouw bedrijf die bijdragen aan meer omzet
Naast alle activiteiten met betrekking tot de verkoop zijn er nog tal van andere zaken die helpen om omzet te genereren. Hoe zit het bijvoorbeeld met het aantal bezoekje van je verkopers, het aantal aanvragen die je binnenkrijgt, het aantal uitstaande offertes? Dit is slechts een greep uit de dingen die je bij moet houden, wil je grip krijgen op de omzet. Mocht je niet beschikken over de statistieken van alle activiteiten in jouw bedrijf, kom er dan achter welke statistieken je bij moet gaan houden om die activiteiten te gaan meten.
2 | Maak een grafiek voor elke activiteit, met de juiste schaalverdeling
Het is belangrijk dat je een juiste schaalverdeling maakt. Ik geef je een voorbeeld van hoe dit werkt. Stel, je had 100 omzet in het laatste kwartaal en jouw verkopers hadden daarvoor 250 afspraken nodig. Als je echter een grafiek opzet van ‘aantal verkoopafspraken’ met 200 als het hoogste aantal afspraken, kan jouw omzet over de komende drie maanden afnemen met 20%.
In plaats daarvan, maak je de laagste waarde voor het aantal afspraken 250 en de hoogste 500. Verdeel de benodigde aantallen afspraken over een periode van twaalf weken en houd deze wekelijks bij. Dit zou het mogelijk maken om stap voor stap meer afspraken te gaan houden en daarmee de verkoop te verhogen en de omzet tot een niveau dat twee keer zo hoog is dan in het vorige kwartaal.
Aangezien de verkoopafspraken niet de enige factor is die de hoogte van de verkoop en de omzet bepaalt, maakt het dit natuurlijk niet helemaal nauwkeurig. Daarom moeten ook alle andere invloeden op deze factoren zo nauwkeurig mogelijk in de statistieken worden bijgehouden en op de juiste manier worden bestuurd.
3 | Grafieken opgezet? Dan heb je de ‘cockpit’ opgezet om jouw bedrijf (eventueel op afstand) te gaan bestuderen
De grafieken geven je feitelijk informatie. Aan de hand daarvan kun je de juiste acties ondernemen om grip te krijgen op de toekomst van jouw bedrijf. Als je dit systeem goed gebruikt en de juiste acties uitvoert, zullen de grafieken blijven stijgen en heb je grip op de toekomst van jouw bedrijf.
Wil je meer informatie over het toepassen van statistieken en welke acties je moet ondernemen om de continuïteit van je bedrijf voor de toekomst te garanderen? Bekijk dan onze cursus Het analyseren van situaties.