Blogs

Jouw marketing resultaten inzichtelijk!

Datum
04 oktober 2018

Een paar vragen…

  1. Heb je ooit een marketing e-mail, folder, tijdschriftadvertentie of marketing campagne uitgevoerd of gelanceerd, zonder de gewenste resultaten die je had verwacht?
  2. Heb je ooit geprobeerd om cross-selling te implementeren, zodat bestaande klanten meer producten/diensten zouden afnemen, zonder succes?

Hoe bedenk je goede marketing campagnes?

Sommige mensen volgen hun instinct en dit kan zeer uniek en creatief uitpakken, waarop ze hopen dat de campagne aanslaat. Anderen maken gebruik van deskundigen, aangezien zij veel ervaring hebben in de desbetreffende branche. Ook zijn er mensen die gebruik maken van enquêtes onder bestaande of potentiële klanten om inzicht te krijgen wat ervoor zorgt dat potentiële klanten ook daadwerkelijk het product/dienst gaan afnemen.

Wie van bovenstaande mensen heeft de grootse kans van slagen? Één van de belangrijkste elementen van succesvolle marketing- en reclamecampagnes zijn enquêtes! In feite, als je ze niet doet, dan zijn de resultaten van een campagne onbetrouwbaar…

Enquêteren op de juiste manier!

Er zijn specifieke manieren om een enquête te maken en uit te voeren. Echter hoe je dit aanpakt maakt het verschil tussen een geslaagde en een gefaalde enquête.

Een vaak voorkomende fout is het niet noteren van het werkelijke antwoord, maar de interpretatie hiervan. Voorbeeld: ‘Wat vind je het meest positieve van onze telefoonservice?’ waarop de respondent antwoord ‘Altijd beschikbaar, ongeacht waar ik ben’. In plaats van het werkelijke antwoord, heb jij de interpretatie opgeschreven ‘Hij vindt het top dat we altijd een goede bezetting hebben’. Uiteraard is dit waar, maar als jij een campagne gaat maken. Welke slogan denk je dat meer kans van slagen heeft – ‘Telefoon service die altijd beschikbaar is, ongeacht waar je bent’ of ‘Ons bedrijf heeft een goede bezetting’?

De afweging tussen meerkeuze vragen of open antwoorden. Als je jouw campagne hebt gebaseerd op meerkeuze vragen kun je missen wat de potentiële klant echt belangrijk vindt.

Wil je graag meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!