Tips waarmee je direct aan de slag kunt!

Eerste hulp bij personeelsmarketing

Datum
06 februari 2020

Het is tegenwoordig zeer moeilijk om aan goed personeel te komen. Sollicitanten reageren niet zomaar op iedere advertentie. Ze zijn selectief in wat ze willen en bovendien liggen de banen voor het oprapen. Dit kan problemen opleveren voor moeilijk in te vullen vacatures. Vandaar dat je inventief en creatief moet zijn in het vinden van nieuwe en goede werknemers.

Personeelsmarketing, hoe werkt dat?

Personeelsmarketing werkt hetzelfde als ‘gewone’ marketing. Je hebt een product dat je wil verkopen en je wil hiervoor behoefte creëren bij een specifieke doelgroep. De marketeer wil dat zo aantrekkelijk mogelijk neerzetten, zodat klanten op jou af komen en producten afnemen.
Dat geldt ook voor personeelsmarketing. Het is de kunst de onderneming zo aantrekkelijk mogelijk in de kijker te spelen, zodat personeel voor jou aan de slag wil gaan.

De doelgroep is de invulling van de verschillende vacatures die je hebt. Ook bij ‘gewone’ marketing kijk je eerst naar de interesses van je doelgroep en naar de kernwaarden van jouw bedrijf. Vervolgens ga je dat onderzoeken. Dit geldt ook voor het vinden van goed personeel. Je moet onderzoeken wat personeelsleden interessant en belangrijk vinden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld interviews af te nemen bij je werknemers. Vraag hen naar de reden dat ze juist voor jouw bedrijf werken, wat het aantrekkelijk maakt én waar zij waarde aan hechten binnen een werkomgeving. Door het stellen van dergelijke vragen kom je erachter waarom personeelsleden kiezen voor jouw onderneming en waarom zij trouw blijven.

Hoe werkt personeelsmarketing

Vervolgens kun je deze antwoorden gebruiken in je marketingstrategie voor personeelswerving. Het is vergelijkbaar met testimonial, dit is een verklaring van een klant over zijn positieve ervaring met een product of bedrijf. Echter, in dit geval laat je werknemers vertellen over hun positieve werkervaring en wat het zo aantrekkelijk maakt om werkzaam te zijn en blijven voor jouw bedrijf. Deel deze gegevens op je website en sociale media, aangezien hier potentiële werknemers actief op zijn. Wees vooral creatief, dus naast geschreven tekst kun je ook denken aan audio en/of video content.

Je kunt zelfs een aparte pagina op je website inrichten voor het werven van werknemers. Hier kun je werknemers hun verhaal laten doen of je maakt een deel van de website specifiek voor en over werknemers. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Waar kijken werknemers naar?

Een belangrijke factor waar werknemers naar kijken en gevoelig voor zijn is de mate van succes van een bedrijf. Werknemers sluiten zich graag aan bij een succesvol bedrijf, straal dit dus ook uit. Salaris en arbeidsvoorwaarden moeten op voorhand goed zijn. Zeker bij moeilijk in te vullen vacatures moet je een aantrekkelijk salaris en goede arbeidsvoorwaarden bieden.

Sollicitanten als ambassadeurs

Tot slot is het ontzettend zinvol om te investeren in afgewezen sollicitanten. Zie hen als ambassadeurs van jouw bedrijf. Stuur ze bijvoorbeeld een klein presentje of een bedankbriefje en wens ze veel succes in hun verdere loopbaan. Zonder dat het veel kost is het effect groots. Afgewezen sollicitanten houden op deze manier toch een positief gevoel over aan jouw onderneming en zullen dit ook kenbaar maken.