Communicatieve vaardigheden
Communicatieve vaardigheden zijn in leidinggevende functies zeer belangrijk. Met de juiste vaardigheden houd je het overzicht en kun je jouw medewerkers inspireren. Dit komt jouw afdeling en organisatie ten goede. Als leidinggevende zul je ongetwijfeld al over communicatieve vaardigheden beschikken, maar er kan altijd worden bijgeleerd. Je kunt nog zo goed opgeleid zijn en veel ervaring hebben als leidinggevende, zonder communicatieve vaardigheden zul je niet ver komen.
Verschillende soorten vaardigheden
Het is belangrijk om de juiste communicatieve vaardigheden te bezitten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de vaardigheid te hebben goed te kunnen luisteren en dat je je gesprekspartner op de juiste manier aan kunt spreken. Het gaat niet alleen om de manier waarop jij spreekt met een ander, maar ook op welke manier je luistert en je interactie naar de ander toe. Zo kun je bijvoorbeeld een gesprekstechniek toepassen waarbij je er op een prettige manier voor zorgt dat iemand door blijft praten.
Het is belangrijk dat je altijd begripvol en respectvol blijft ten opzichte van je gesprekspartner. Het kan ook zijn dat je niet altijd even positief nieuws brengt, bijvoorbeeld tijdens een ontslaggesprek. Het is dan belangrijk om je gesprekspartner niet van streek te maken.
Zakelijke gesprekken
In een zakelijke omgeving vinden er natuurlijk regelmatig gesprekken plaats. Dit kunnen verschillende soorten gesprekken zijn. Uiteraard kan dit een werkoverleg over de werkprocessen in het bedrijf zijn, maar ook sollicitatie- en functioneringsgesprekken. Gesprekken met klanten en relaties worden ook veel gevoerd, maar ook minder leuke gesprekken en gesprekken die voor wat onzekerheid kunnen zorgen. Bij al deze gesprekken zijn de juiste communicatieve vaardigheden benodigd en kan een gesprekstechniek worden gehanteerd.
Normaal gesproken ben je je misschien niet zo bewust van je communicatieve vaardigheden. Toch is dit zinvol. Bij het hanteren van een bepaalde vaardigheid of techniek ben je je bewust van het effect hiervan op je gesprekspartner. Dit is nuttig wanneer je een bepaald doel wil bereiken met je gesprek.
Overtuigen
Bij het zakelijk communiceren is het vaak van belang dat je met jouw communicatieve vaardigheden iemand kunt overtuigen. Dit kan bijvoorbeeld een klant betreffen die je moet overtuigen om je producten te kopen of diensten af te nemen. Maar zeker ook tijdens communicatie met je medewerkers. Door je wijze van communiceren moet je soms je medewerkers overtuigen om met jou mee te werken om dezelfde doelen te bereiken. Met deze communicatieve vaardigheid kun je heel ver komen, want je kunt je gesprekspartner overtuigen. Zo kun je in gesprekken met diverse partijen, je doelen behalen.
De rust behouden
Wanneer je je communicatieve vaardigheden wil gaan verbeteren gaat het niet alleen om het verbeteren van de wijze waarop je communiceert, maar ook hoe jij je in de aanloop en tijdens het gesprek voelt. Veel mensen hebben moeite met het voeren van zakelijke gesprekken. Zij zien daar tegenop en worden zenuwachtig. Dit kan van grote invloed zijn op je communicatie. Je kunt goede vaardigheden hebben, maar doordat je zenuwen het overnemen komt wat je wilt zeggen niet goed over. Het is dus erg belangrijk dat je de rust kunt behouden tijdens het voeren van een gesprek. Dat kun je gelukkig leren.
Communicatieve vaardigheden verbeteren
Door je communicatieve vaardigheden met de cursus van Jacobs & van Rooij aan te pakken, zorg je ervoor dat jij een succesvol kunt communiceren. Niet alleen de manier waarop je communiceert, ook het leren luisteren op de juiste wijze, communiceren in de juiste houding en je zelfvertrouwen wordt getraind tijdens deze cursus.
Lees meer over de Communicatie cursus.