8 concrete tips om je communicatie te verbeteren

Effectief communiceren

Datum
28 november 2019

8 concrete tips om je communicatie te verbeteren

Goed, duidelijk en vooral effectief communiceren is iets wat voor velen lastig blijft. En terecht, want wat is nou de beste manier om op de werkvloer of thuis met je partner te communiceren? Miscommunicatie en aannames zijn dan ook bekende valkuilen die je het liefst wilt voorkomen. De hoogste tijd om eens te kijken wat je daaraan kunt doen. Om je op weg te helpen, hebben wij 8 effectieve tips voor je op een rijtje gezet!

Tip 1 Meer luisteren, minder praten

Probeer eens echt naar de ander te luisteren. En dat is dus meer dan alleen het verhaal aanhoren. Probeer te achterhalen wat de ander precies wil overbrengen. Leef je in, begrijp zijn of haar denkwijze en heb oprechte interesse in de ander.

Tip 2 LSD (Luisteren, samenvatten, doorvragen)

Dit is heel iets anders dan direct klaar staan met je oordeel of aannames doen die nergens op gebaseerd zijn. Probeer zoals bij tip 1 aangegeven echt naar de ander te luisteren. Vervolgens controleer je wat je denkt dat diegene bedoelt. Indien dit geen helder antwoord oplevert vraag dan door.

Tip 3 Een gezonde dosis assertiviteit

Dit wil zeggen dat je durft op te komen voor je eigen mening en je eigen standpunten verdedigt, zonder daarbij gesprekspartners agressief te benaderen. Je laat de ander in zijn waarde.

Tip 4 De Wet van Wederkerigheid

Hiermee wordt bedoeld dat wat je investeert in anderen ook weer op de een of andere manier terug komt. Dan bedoelen we niet onmiddellijk, maar zeker op termijn.

Tip 5 Gebruik NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)

Je herkent het vast wel: “Als ik dit doe, dan wordt hij vast boos.” In feite laat je je eigen gedrag en handelen afhangen van de reactie van een ander. Ga dus niets invullen voor een ander, want vaak kloppen aannames niet. Ga in plaats daarvan het gesprek aan.

Tip 6 Geef een bevestiging

Toon belangstelling in wat je gesprekspartner je wil vertellen. Geef af en toe bevestiging om hem of haar duidelijk te maken dat je geïnteresseerd bent en het verhaal volgt.

Tip 7 De kracht van herhaling

Een boodschap kan al snel verloren gaan tussen alle prikkels die mensen de hele dag moeten verwerken. Breng je boodschap dus vaker onder de aandacht.

Tip 8 Wees een OEN (Open, Eerlijk, Nieuwsgierig)

Kortom: sta open voor de ander, wees oprecht en eerlijk in hetgeen wat je over wil brengen en ben nieuwsgierig naar de ander. Dus wees een OEN en laat je OMA (oordelen, meningen en aannames) thuis.

Dit zijn slechts enkele tips die je helpen effectiever te doen communiceren. Indien je hier echt mee aan de slag wil, dan is wellicht de cursus ‘beter zaken doen door communicatie’ iets voor jou.