Effectief communiceren, de 8 beste tips! Jacobs & van Rooij

25 januari 2018 , door Peter Jacobs
effectief communiceren

In dit artikel helpen wij u om effectief communiceren mogelijk te maken. Effectief communiceren is zowel privé als zakelijk is van groot belang.  Miscommunicatie en aannames liggen namelijk dagelijks op de loer. Daarnaast zijn er steeds meer invloeden van buitenaf die onze communicatie verstoren. Geen wonder dat er communicatiecursussen bestaan om dit te voorkomen. Met de tips in dit artikel proberen wij u alvast een eindje op weg te helpen. Is iets niet duidelijk of heeft u overige vragen? Neem dan gerust contact met ons op!

Korte introductie effectief communiceren

Jacobs & van Rooij definieert communicatie als volgt: “Een uitwisseling van ideeën of informatie tussen twee terminals (mensen).” Effectieve communicatie komt tot stand wanneer er een comfortabele afstand is tussen zender en ontvanger. De zender brengt een boodschap over met voldoende intentie (iets dat men wenst te doen en bereiken). De ontvanger moet voldoende aandacht hebben voor de zender en de boodschap dupliceren (een exacte kopie maken). De ontvanger bevestigt en komt vervolgens met een passend antwoord. Hierdoor ontstaat er wederzijds begrip tussen mensen.

De 8 beste tips die effectief communiceren tot stand brengen


Tip 1. Meer luisteren, minder praten
Goed luisteren is meer dan alleen horen wat de ander zegt. Het gaat erom dat we begrijpen wat de ander zegt. Vaak willen we zelf zoveel vertellen dat we vergeten te luisteren. Enkel door effectief te luisteren komen we erachter wat iemand bezighoudt, denkt, voelt en/of nodig heeft. De ander kan zijn verhaal vertellen en u krijgt ruimte om vragen te stellen die aansluiten op de beleving van uw gesprekspartner.

Tip 2. LSD (Luisteren, samenvatten, doorvragen)
In onze communicaties is het belangrijk om actief te luisteren. Hiermee laat u zien dat u erbij bent, aandacht heeft voor de ander en deze probeert te begrijpen. Vervolgens vat u deze informatie in eigen woorden samen. Zo controleert u of u het verhaal goed en volledig heeft begrepen. Let op: is er tijdens het gesprek iets nog niet helemaal helder? Vraag dan altijd door. Niet iedereen is in staat om informatie even duidelijk over te brengen. Daarnaast bent u hierdoor in staat om de eventuele ‘vraag achter de vraag’ te achterhalen.

Tip 3. Een gezonde dosis assertiviteit
Behandel iedereen met respect en uit dat in uw verbale en non-verbale communicatie. Daarnaast is het belangrijk om zelfvertrouwen te tonen en voor uzelf op te komen. Spreek uw gevoelens, gedachten en meningen uit. U nodigt mensen uit om zich in u te verplaatsen en rekening met u te houden!

Tip 4. De Wet van Wederkerigheid
De meeste mensen benaderen een gesprek vanuit hun eigen belang. Er wordt vaak gedacht ‘Wat levert het voor mij op?’ en ‘Wat valt er eventueel nog meer te halen?’. Maar probeer het eens om te draaien. Hoe kan ik iemand anders helpen? En wat levert het voor die persoon op? Dit geeft waarschijnlijk een prettiger gevoel – een gevoel van waardering. Het toont aan dat u niet alleen met u eigen zaken bezig bent. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer u anderen helpt, zij u ook graag helpen. En dit levert op lange termijn duurzame samenwerkingen op.

Tip 5. Gebruik NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
Wij mensen zijn snel geneigd om te denken voor een ander. We vormen een beeld over hoe we denken dat de ander zal reageren. Klopt dat beeld ook? Dat is maar zeer de vraag! Denken voor een ander is vaak grotendeels gebaseerd op aannames. En laten aannames nou net de grootste valkuil zijn voor eenieder die communiceert. Enkele voorbeelden van aannames:

“Hem hoeven we niets te vragen, want daar heeft hij vast geen ervaring mee.”
“Mensen die opzoek zijn naar management cursussen weten
Jacobs & van Rooij toch wel te vinden?”
“Millenials (mensen die zijn geboren in de periode 1980 tot begin 2000) zitten niet op Facebook toch? Mijn kinderen gebruiken dat ook nooit.”

Tip 6. Geef een bevestiging
Zowel schriftelijk als mondeling is het belangrijk om communicaties te bevestigen. Niets is vervelender dan met iemand te communiceren zonder enige reactie terug te krijgen. Stel u geeft uw collega per e-mail een opdracht en vervolgens hoort u er weken niets meer van. Is de communicatie wel binnengekomen? Of wat is überhaupt de status van de opdracht? In veel gevallen is de opdracht gewoon uitgevoerd. Echter, door het ontbreken van een bevestiging blijft u in het ongewis. U moet zelf achter de bevestiging aan. Dit komt de efficiency niet ten goede. Het zijn vaak onzichtbare en onnodige geldverslinders. En het gebeurt vaker dan u denkt!

Tip 7. De kracht van herhaling
U kent het gevoel vast wel: u bespreekt belangrijke aandachtspunten tijdens het werkoverleg. Een week later is bijna iedereen de kern alweer vergeten. Hoe komt dat toch? En hoe zorg ik ervoor dat mijn collega’s het de volgende keer wél begrijpen? Dit komt omdat ons brein continue de afweging moet maken tussen ‘dingen doen’ en ‘dingen uitstellen’. En moeilijke dingen (zoals het overbrengen en onthouden van nieuwe boodschappen) stelt ons brein het liefst zo lang mogelijk uit. Feitje: Gemiddeld moet een communicatie meer dan drie keer aankomen wil het bijblijven. Er wordt ook wel gezegd dat herhaling de kracht van een boodschap is.

Tip 8. Wees een OEN (Open, eerlijk, nieuwsgierig)
Sta open voor ideeën en meningen van de ander. Er is maar weinig vervelender dan een luisteraar die aan uw verhaal een eigen draai geeft. Open en eerlijk waarnemen is daarom van essentieel belang. Hoor en accepteer andermans verhaal, ook als u het er niet mee eens bent. Door oprechte interesse te tonen verlopen gesprekken veel prettiger en krijgt u meer waardering van de ander.

Effectief communiceren, dat wilt u toch ook?

Dan raden wij u aan om onze tips eens in de praktijk toe te passen. Wij zijn ervan overtuigd dat u er de vruchten van gaat plukken!

Speciaal voor ondernemers hebben wij een praktijkgerichte communicatiecursus ontwikkeld. U leert in circa 8 cursusdagen om zowel zakelijke als privé gesprekken effectief te leiden en sturen. Dit alles met als doel om overeenstemming of medewerking te bereiken. Wilt u geheel vrijblijvend meer informatie? Bel direct met 0492-505340 of stuur Peter een persoonlijk bericht door op onderstaande knop te klikken.
Neem contact met Peter op